Annons
Insändare

Folk slutar för att överleva

Insändare • Publicerad 17 januari 2006
Vrid klockan tillbaka, satsa på små barngrupper i förskolan. Barnen slipper vässa armbågarna eller bli "extra jobbiga" för att synas, skriver skribenten i ett inlägg om spjutspetsskolan. BILD: Fredrik Funck/PRESENS BILD
Vrid klockan tillbaka, satsa på små barngrupper i förskolan. Barnen slipper vässa armbågarna eller bli "extra jobbiga" för att synas, skriver skribenten i ett inlägg om spjutspetsskolan. BILD: Fredrik Funck/PRESENS BILDFoto: 

Läser med stort intresse spjutspetsinsändarna.

Kära skolledning, att tiga är att samtycka. Vet ni om hur skolfolk behandlas? Ni är glada för att sjuktalet inte ökat. Folk slutar i stället, för att överleva.

Annons

De som är sjukskrivna blir så illa behandlade av rektorerna att de förmodligen inte återgår i arbete. Jag har kontakt med ett flertal som blir illa behandlade.

Exempel: En förskollärare som varit sjuk i åtta månader, under den tiden har ingen hört av sig, ingen blomma, total tystnad.

En annan har gått hemma i 15 månader där hälsar inte hennes gamla kolleger, chefen gör inget för att få henne tillbaka. Här har inge "krya på dig-blommor" kommit.

Jag vet en lärare som slutade efter 29 år i kommunen, inte ett tack för alla åren från ledningshåll. Kallar vi detta omsorg om personalen.

Två före detta kolleger fyllde 50 år, den ene fick stor uppvaktning av rektor. Den andra fick en blomma av kollegerna. Kallar vi det personalvård?

I Trelleborg ska man klappa medhårs, snacka skit och säga ja. Då kommer man långt.

En kollega fick höra av sin rektor att hon hade mindre kunskap än en barnskötare. Vad ger denna rektor rätt att nervärdera folk? Barnskötaren har kanske mer utbildning än rektorn men arbetar kvar på grund av kärleken till jobbet. Kollegan i fråga har 90 poäng pedagogik + andra kurser men hon skryter inte.

Obildat är det att klassa folk, vuxenmobbning. Att inte lyssna på sina anställda är en brist på bildning. Vem ser vad som händer? Jo, det gör fotfolket.

Ge pedagogerna en bra ledning, spjutspetstramset har bara kostat skattepengar. Kunskapen har inte förbättrats, som förälder blir man rädd.

Hur ska mina barn klara sig? Att skolan nivågrupperar är skrämmande. Svaga, medel och de duktiga. Vad signalerar det? Mobbning, klasstillhörighet. Men ledningen (rektorerna) har ju startat. Barnskötare, förskollärare och "riktiga" lärare, sen får vi inte glömma processledarna på sin tron.

Annons

Har man på nära håll sett skolans fall, förföljelse av personal, lärarstyrd mobbning, gnistlösa pedagoger och elever som gett upp. Är detta spjutspetsskola?

Att gå ut grundskolan med bristfälliga kunskaper då krävs det ett enormt arbete av gymnasielärarna. Får de de resurser som behövs?

Vrid klockan tillbaka, satsa på små barngrupper i förskolan. Barnen slipper vässa armbågarna eller bli "extra jobbiga" för att synas.

Vad vill vi föräldrar? Hellre en famn till tröst än tjusiga dokument om var min fyraåring står språkmässigt. Sätt grundtryggheten i focus, fortsätt med mindre klasser i lågstadiet. Satsa på läsinlärningen, ingen får bli glömd. Alla ska ha grunden till läsning i årskurs ett. Ju tidigare vi satsar desto bättre går det sen.

Ur ekonomisk synvinkel kostar en förskollärare mindre än en gymnasieadjunkt. Om barnen får en grund att stå på så går det lättare sen.

Vi vet av erfarenhet att många elever inte har trygghet i hemmet. Med stora barngrupper och överbelastad personal får de aldrig vad de behöver.

Vi ser resultatet i dag av alla besparingar. Är det värt att förstöra en yrkeskår och alla "försökselever"?

Om ni vågar inse misstaget, satsa resurser på skola/förskola. Ta av spjutspetsbudgeten. Barnen har rätt till trygghet, kunskap och engagerade vuxna.

Åsa

SAXO
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons