Följetongen färjor och luften
Nu vill Catherine Persson (s) bilda en "kommission" med anledning av luftföroreningar från färjetrafiken.
Aldrig för sent med initiativ men socialdemokraterna har haft makten i decennier och har alltså haft alla möjligheter att driva denna och andra frågor. Men man kan inte ensidigt klandra eller ifrågasätta rederierna. Det finns en lastbilstrafik som miljömässigt är ett mycket större problem.
De svenska färjorna använder lågsvavliga "miljövänliga" bunkeroljor. Men här fokuseras enbart på färjetrafiken och glömmer helt bort den omfattande internationella fartygstrafiken som stryker förbi nära kusten dygnet runt och där handlar det inte om lågsvavliga oljor. En stor del av luftföroreningarna kommer från den trafiken, troligen större delen, av det som hamnar över delar av landet enligt en utredning av SMHI för några år sedan. Den svenska sjöfartsnäringen är föregångare, i flera fall världsledande, med att ta initiativ för förbättring av miljön inklusive bunkeroljor och detta kostar rederierna tiotals miljoner extra jämfört med konkurrenter. Exempelvis installation av NOx-reducerande installationer (katalytisk avgasrening) för reducering av bland annat kväveoxider. På det sättet kan man kvalificera sig för lägre farledsavgifter hos Sjöfartsverket.
Tag först reda på lite fakta i målet.
Stig W Reinlert