Annons
Insändare

Fokus borde ligga på att göra dagens sträckning så bra som möjligt

Svar till LBP (den 10 september).
Publicerad 22 september 2020
Detta är en insändare i Trelleborgs Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Det är orimligt att hamntrafiken ska styra kommunens utveckling och ekonomi, menar sju miljöpartister i ett inlägg.
Det är orimligt att hamntrafiken ska styra kommunens utveckling och ekonomi, menar sju miljöpartister i ett inlägg.Foto: Tom Wall

Miljöpartiet lyfter upp en rad argument om varför kommunen bör förbättra den kortare västliga infarten till hamnen i en debattartikel (den 13 augusti).

Vi förklarar också sakligt varför en östlig infart och ringväg för hamntrafiken är ett dåligt förslag:

Annons

• Den orimligt dyra kostnaden som redan påverkar servicen i Trelleborg och tar resurser från skola, vård och omsorg.

• Det olyckliga i att asfaltera stora areal av Sveriges bästa åkermark i ett land som är beroende av matimport.

• Det otidsenliga i att skapa en omfattande omväg som leder till längre körsträcka och mer utsläpp i en tid då vi bör göra allt vi kan för att minska klimatpåverkan.

LBP berör inte dessa argument i sin insändare. I stället försöker skribenten misstänkliggöra oss miljöpartister som egoistiska. LBP skriver att Miljöpartiets ordförande bor nära den planerade ringvägen, och insinuerar att det är anledningen till att partiet är mot en östlig hamninfart, så som alla ovan argument inte fanns. I själva verket bor Miljöpartiets ordförande i Tivolihusen på väster, betydligt närmare dagens infart än ett östligt alternativ. Medlemmarna i partiets styrelse bor i väster, i centrum, i norr, på Dalköpingeområdet, i Anderslöv och i Skegrie. Att Miljöpartiets gruppledare bor på Gyllevägen knappt en kilometer från järnvägen där ringvägen planeras gå bredvid kan man så klart försöka misskreditera partiet med, trots att det är tusentals trelleborgare som kommer bo närmre den föreslagna sträckningen. Och trots att Miljöpartiet var emot en östlig infart redan innan gruppledaren blev miljöpartist år 2012.

Det är mycket möjligt att LBP tycker att dagens sträckning av infarten är en olägenhet beroende på att personen själv bor i dess närhet. Men i stället för att flytta problemet till öster, och samtidigt jämna flera trelleborgares hus med marken, så borde fokus läggas på att göra dagens sträckning så bra som möjligt. Så får ingen det sämre än i dag och förhoppningsvis får de som bor längs dagens västliga sträckning det en hel del bättre. Det är orimligt att hamntrafiken ska styra kommunens utveckling och ekonomi. Hamnen borde vara till för trelleborgarna och inte tvärtom.

Maria Wilhelms

Tivolihusen

Rolf Olsson

Anderslöv

Salomé San Miguel

Annons

centrum

Johannes Book

Dalköpingeområdet

Anne-Sophie Samnegård

Gylle

Tomas Tigerschiöld

Granlunda

Sara Hansen

Skegrie

Annons
Annons
Annons
Annons