Annons
Insändare

Flyget inte den största boven

Svar till insändare Kalolle (den 28 maj). Som miljöchef på ett av Sveriges ledande flygbolag med säte i Skåne vill jag gärna klargöra några fakta om flygets miljöpåverkan eftersom det fanns flera missuppfattningar i insändaren.
Insändare • Publicerad 11 juni 2009
Foto: 

Den sektor med störst negativ miljöpåverkan är inte flyget utan energiförsörjning tätt följt av industrisektorn. Därefter följer skogsbruk, jordbruk och transportsektorn kommer först på femte plats. Inte ens här är flyget störst utan här är det marktransporterna med bil och lastbil som dominerar. Att flyget har hamnat i den klimatsmarta skamvrån är för att det är en expanderande bransch, men vi anser inte att en ökad tillgänglighet på flyg är negativt, men det förutsätter att vi tar vårt miljöansvar och fortsätter utveckla vårt miljöarbete.

Enligt Naturvårdsverket står flyget för 3 procent av de globala koldioxidutsläppen, inrikesflyget för knappt 1 procent av Sveriges totala mängd koldioxidutsläpp.

Annons

Det är 1 procent för mycket och vi lägger alla våra ansträngningar på att minska denna siffra. Våra utsläpp av partiklar har minskat med 90 procent på 40 år, och kan sannolikt inte pekas ut som boven vid missfärgning av glaciärerna.

Intressant i detta sammanhang är att inrikes sjöfart också står för 1 procent av Sveriges totala utsläpp av koldioxid.

Lägg där till betydande utsläpp av svaveldioxider som är direkt hälsofarligt, det som du i din insändare refererar till som färjornas lukt.

Flygbranschen arbetar mycket intensivt för att flyget ska bli mindre miljöbelastande, till exempel genom att aktivt samverka för Gröna flygningar, kortare flygvägar, biobränsle och nya motorer som både är tystare och mindre bränsleförbrukande.

Flyget gör världen mindre och inrikesflyget knyter samman Sverige. Mormor kan bo i Umeå när släkten flyttar till Stockholm och ändå hälsa på regelbundet. Patrik i Malmö kan träffa sin pappa i Stockholm regelbundet. Ett till ytan stort land som Sverige förutsätter ett fungerande inrikesflyg för att kunna knyta samman människor och underlätta deras vardag.

En flygresa mellan Malmö och Stockholm medför per passagerare en bränsleförbrukning på ca 0,5 liter/mil. Det motsvarar ett koldioxidutsläpp på ca 80 kg.

Läs gärna mer om vårt miljöarbete på vår hemsida.

Johan Silfversten Bergman
Ann-Sofie Hörlin Miljöchef, Malmö Aviation
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons