Annons
Insändare

Flyget är den stora boven

Insändare • Publicerad 27 maj 2009

Det tjatas och skrivs om trafiken och färjorna i hamnen och att hamnen skall läggas ner. Givetvis skall hamnen finnas kvar, annars kan vi lika gärna lägga ner Trelleborg också.

Något som aldrig nämns är flyget, som är den utan jämförelse största miljöboven i hela världen. Vilken nytta gör flyget? Jo, att bland annat frakta oss trelleborgare till andra sidan jorden för nöjes skull. Jag har ingen siffra på fördelningen nytta/nöje, men uppskattningsvis är nöje mer än 50 procent. Bilen används huvudsakligen för att komma till jobb eller att frakta barn till skola och dagis eller för stressade arbetande föräldrar att åka och handla med. Bilismen beskattas hårt medan flyget slipper undan. Var finns rättvisan?

Annons

Jag har under en längre tid observerat och kommit fram till att vi har i medeltal fyra flygplan i luften ständigt över Trelleborg, dag som natt. Varje plan förbrukar cirka 10000 liter flygbränsle i timmen. Jämfört med bilens koldioxidutsläpp, så blir flygets utsläpp 14000 ton Co2/dygn bara över Trelleborg. Enligt uppgift görs det globalt omkring 800000 starter per dygn och man kan lågt räkna med minst fyra timmars flygtid för vart och ett plan. Snacka om miljöförstöring. Sotet, för det blir faktiskt sånt, faller till marken och lägger sig överallt, bland annat på polarisarna och jöklarna. Det gör att isen får en mörkare färg, vilket innebär att solstrålarna absorberas och smälter isen snabbare. Ju mer där smälter bort desto mer sot kommer i dagen vilket ökar avsmältningen ännu mer. (Det sista är inte mina observationer utan det har forskare konstaterat.)

Visst kan det lukta från färjorna ibland. Själv bor jag på väster och under större delen av detta året har vinden varit sydostlig, men jag har aldrig märkt någon lukt. Jag bor kanske för långt ifrån. Däremot har jag märkt att vi aldrig har riktigt klar himmel på grund av flygets kondensmoln. Det är absolut inte en naturlig företeelse. Hur påverkar det klimatet i längden?

Slutligen förstår jag inte meningen med tanken att flytta hamnen österut och leda trafiken ytterligare någon mil längre väg. Ringväg, ja, men inte för att leda trafiken till hamnen. Hamnen finns redan idag och trafiken kommer säkert inte att öka. Det finns ju idéer om hur man kan göra trafiken till hamnen mindre störande där den går idag.

Kalolle
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons