Annons
Insändare

Fler för- än nackdelar med ett fängelse i Trelleborg

Det är enligt min mening fler fördelar än nackdelar med att etablera fängelseanstalten i Trelleborg.
Publicerad 3 april 2021
Detta är en insändare i Trelleborgs Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Som vårt samhälle ser ut i dag är det ju sedan många år tillbaka helt uppenbart att vi behöver många fler fängelseplatser i Sverige, skriver LBP.
Som vårt samhälle ser ut i dag är det ju sedan många år tillbaka helt uppenbart att vi behöver många fler fängelseplatser i Sverige, skriver LBP.Foto: Johan Nilsson/TT

1. Kommunen äger marken.

2. Infrastrukturen till fängelset via ringvägen.

Annons

3. Nya arbetstillfällen (enligt Lars Mårtensson, Seko Vård Syd TA (den 11 mars)) cirka 450 fasta tjänster samt 150 vikarier.

Precis som Andreas Wallin (häkteschef Trelleborg och Malmö) skriver i debattinlägg i TA (den 18 mars) ”Kommuner både i norr och söder behöver vara öppna för att Kriminalvården etablerar sig där. Det ingår i att bo och leva i det demokratiska Sverige.”

Därför skall alla som är negativa till fängelsets etablering i Trelleborg ställa sig följande fråga: Är det rimligt att jag förväntar mig att andra kommuner och deras invånare skall ta mer av det demokratiska ansvar som vi alla skall bära för att låsa in kriminella individer?

Som vårt samhälle ser ut i dag är det ju sedan många år tillbaka helt uppenbart att vi behöver många fler fängelseplatser i Sverige. Då räcker det inte med att säga ”gärna fler fängelser men inte här”!

När fängelset står klart om några år är där säkert många invånare i Trelleborg som är arbetslösa, då har ett jobb i sin hemkommun stor betydelse för varje individs framtid. Oron att bostadspriserna ska minska är överdriven, med cykelavstånd till en så stor arbetsplats blir bostäderna i närheten attraktiva. Samtidigt är det önskvärt att polisen flyttar till räddningsstationens nya lokaler vid ringvägen. Om något händer ute på fängelset kan insatstiden förkortas via ringvägen.

”Är det rimligt att jag förväntar mig att andra kommuner och deras invånare skall ta mer av det demokratiska ansvar som vi alla skall bära för att låsa in kriminella individer?”
LBP

Även vid en insats på motorvägen eller i Malmöområdet, är ringvägen västerut bästa alternativet.

Argumentet att inte bygga på åkermark håller inte. Om några år är Malmö via Hyllie snart integrerat med Tygelsjö, det är också åkermark!

Trafikverket planerar att bygga en tredje fil på motorvägen mellan påfarten vid norra Vellinge till påfarten vid yttre ringvägen i Malmö. En sträcka på 6 000 x 4 meter. Det är också åkermark!

En av anledningarna till att bygga en ny fil är att det varje morgon kommer cirka 600 lastbilar till Trelleborg med gods till nationen Sverige. Alla dessa kör upp på E6 mot Malmö.

Det finns säkert fler kommuner runt om i Skåne som också bygger på åkermark. Ur detta perspektiv är det inte rimligt att Trelleborgs kommun ”ensamt” skall stå för Sveriges livsmedelsförsörjning och nekas att vid behov bygga på befintlig åkermark? Eller hur?

LBP

Annons
Annons
Annons
Annons