Ett par kommentarer
I Mats Svenssons svar (den 12 augusti) på min tidigare insändare kan man läsa om att bli anklagad för att tala i egen sak. Är man i transportbranschen, skulle man vara dum om man inte i en hamnfråga skulle tala i egen sak. Men, tolkningen är fri. Sedan är det också klart att man som åkare/transportör/speditör vill ha sina bilar på väg.
Det har jag aldrig förnekat. Jag har endast sagt, att körsträckorna för lastbilarna kan förkortas genom att transportera dem sjöledes närmare
slutdestination. "Men hamnar av tidsskäl skall gå mellan de två kortaste punkterna." Jag kan inte låta bli att fråga, vart går hamnarna, eller hur ser en lång punkt ut? Ur konkurrenshänseende kan det inte vara en EU-angelägenhet om någon i Sverige skulle få för sig tanken att förbättra miljön i Trelleborg. Tanken är befängd, att man skulle bryta mot lagen om man förbättrar miljön. Skulle i så fall Helsingborg ha brutit mot EU-lagstiftningen när man införde tvång om lågsvavlig olja i hamnen? Tycker gör jag också och någon ringväg för den tunga trafiken behövs inte. Hur skulle miljön förbättras av att 5 000 lastbilar skall köra 1,5 mil på en "Ringväg" för att komma till hamnen? Varje lastbil spyr ut 1 kg dioxider per mil i genomsnitt. Det skulle göra 7,5 ton extra per dygn. Att få extra, eller på köpet, är inte alltid fel. Men i detta fall är det så fel det kan bli. Jag håller
också fullt och fast med om att ett antal miljoner till skola, sjukvård
och äldrevård eller vad katten de kan behövas till är välkomna. Men en
sak är säker, så som hamnen sköts i dag, kommer det inte många kronor
därifrån. Skall vi räkna på hamnens avkastning så lär folk dö i svält
och från skolan skulle enbart analfabeter skickas ut. 2 000
arbetstillfällen i hamnen? Var då, inte i Trelleborgs i alla fall.
Enligt uppgifter på mötet ovan nämnt, så har hamnen 114 anställda. Så
vitt jag vet, är inte ett av rederierna varken skattebetalare eller
registrerade i Trelleborg och därmed kommer inte en enda skattekrona
Trelleborgs kommun till gagn, varken från rederiverksamheten eller
lönerna. Men många rederier skall vi ha. Varför har inte Mats parti
tryckt på regeringen, redan den gamla, för att genomföra ett förslag,
som jag i ett tidigt skede i mina insändare framfört. Nämligen att
stifta en lag om att alla rederier med tidtabellsbunden trafik på
Sverige, skall på svenskt territorialvatten köra på lågsvavlig olja. Då
har man ju fortfarande en likvärdig konkurrenssituation.
Ytterligare, vad finns det för garantier att rederierna stannar kvar i
Trelleborg, trots de "kortaste punkterna". Här om året ansåg Scandlines
ensidigt att Helsingborg debiterade för höga hamnavgifter och höll inne
en stor del av betalningarna som slutade med en jämkning och kostnad på
ett antal miljoner i tresiffrigt belopp. Men så länge miljön är "gratis
och kostnadsfri" tycks vi få sitta i dyngan.