Annons
Insändare

Ett par kommentarer

På sossarnas möte i hamnfrågan ställdes många frågor, men intet svar gavs. Det enda som upprepades till utmattning var, att sedan alliansen tagit över, har intet gjorts, som skulle ha varit gjort. Man kan ställa sig frågan, vad gjorde sossarna i så fall under sin "korta" tid, cirka 40-50 år, vid makten, i förhållande till allt som är ogjort under dessa 2 år?
Insändare • Publicerad 18 augusti 2008

I Mats Svenssons svar (den 12 augusti) på min tidigare insändare kan man läsa om att bli anklagad för att tala i egen sak. Är man i transportbranschen, skulle man vara dum om man inte i en hamnfråga skulle tala i egen sak. Men, tolkningen är fri. Sedan är det också klart att man som åkare/transportör/speditör vill ha sina bilar på väg.

Det har jag aldrig förnekat. Jag har endast sagt, att körsträckorna för lastbilarna kan förkortas genom att transportera dem sjöledes närmare

Annons

slutdestination. "Men hamnar av tidsskäl skall gå mellan de två kortaste punkterna." Jag kan inte låta bli att fråga, vart går hamnarna, eller hur ser en lång punkt ut? Ur konkurrenshänseende kan det inte vara en EU-angelägenhet om någon i Sverige skulle få för sig tanken att förbättra miljön i Trelleborg. Tanken är befängd, att man skulle bryta mot lagen om man förbättrar miljön. Skulle i så fall Helsingborg ha brutit mot EU-lagstiftningen när man införde tvång om lågsvavlig olja i hamnen? Tycker gör jag också och någon ringväg för den tunga trafiken behövs inte. Hur skulle miljön förbättras av att 5 000 lastbilar skall köra 1,5 mil på en "Ringväg" för att komma till hamnen? Varje lastbil spyr ut 1 kg dioxider per mil i genomsnitt. Det skulle göra 7,5 ton extra per dygn. Att få extra, eller på köpet, är inte alltid fel. Men i detta fall är det så fel det kan bli. Jag håller

också fullt och fast med om att ett antal miljoner till skola, sjukvård

och äldrevård eller vad katten de kan behövas till är välkomna. Men en

sak är säker, så som hamnen sköts i dag, kommer det inte många kronor

därifrån. Skall vi räkna på hamnens avkastning så lär folk dö i svält

och från skolan skulle enbart analfabeter skickas ut. 2 000

arbetstillfällen i hamnen? Var då, inte i Trelleborgs i alla fall.

Enligt uppgifter på mötet ovan nämnt, så har hamnen 114 anställda. Så

vitt jag vet, är inte ett av rederierna varken skattebetalare eller

registrerade i Trelleborg och därmed kommer inte en enda skattekrona

Annons

Trelleborgs kommun till gagn, varken från rederiverksamheten eller

lönerna. Men många rederier skall vi ha. Varför har inte Mats parti

tryckt på regeringen, redan den gamla, för att genomföra ett förslag,

som jag i ett tidigt skede i mina insändare framfört. Nämligen att

stifta en lag om att alla rederier med tidtabellsbunden trafik på

Sverige, skall på svenskt territorialvatten köra på lågsvavlig olja. Då

har man ju fortfarande en likvärdig konkurrenssituation.

Ytterligare, vad finns det för garantier att rederierna stannar kvar i

Trelleborg, trots de "kortaste punkterna". Här om året ansåg Scandlines

ensidigt att Helsingborg debiterade för höga hamnavgifter och höll inne

Annons

en stor del av betalningarna som slutade med en jämkning och kostnad på

ett antal miljoner i tresiffrigt belopp. Men så länge miljön är "gratis

och kostnadsfri" tycks vi få sitta i dyngan.

Tom Nyström
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons