Annons
Insändare

Ett mer konstruktivt sätt att styra kommunen på

Insändare • Publicerad 29 juni 2007

Ta fram och finslipa den översiktsplan som kommunstyrelsen i höstas tog fram och fick samråd om från alla förvaltningar, från hamnstyrelsen och från Vägverket. Den innehåller två goda motorvägsdragningar, kallade 2a och 2 b, att välja på. Båda innebär att motorvägen byggs precis så som nu beslutats fram till syd om Skegrie, något kommunstyrelsen redan i september förra året enats om och därifrån ovanför Maglarp dras österut mot centralorten samtidigt som en ringväg och ett truckcenter börjar planeras.

Sträckan Skegrie-Västra korset skall under byggnadstiden enligt överenskommelsen med Vägverket förses hela vägen med staket som förhindrar farliga omkörningar, och till motorvägen kopplas matarvägar som leder ut trafiken från centralortens skolor och bebyggelse. Om detta har kommunen och alla remissinstanser varit överens. I alla återremisser för etapp 1 från Vägverket är alla vidare överens om att den så kallade Maglarpsrondellen är en lokal rondell för trafiken mellan Stavstensudde och centralorten. Detta bör Vägverket också hålla fast vid.

Annons

Från rondellen skall en lokal anslutningsväg norrut leda upp till motorvägen norr om Maglarp.

Birger Lindgrens krav på att motorvägsinfarten västerifrån till hamnen skall ligga långt från skolor och bebyggelse tillgodoses genom en ny matarväg till hamnen från motorvägen som dras diagonalt ner över Tekniska förvaltningens område på Väster och slutar med en planskild direkt-infart till hamnen där Västra korset i dag ligger.

Dessa båda anslutningar är avsedda att vara viktiga avlastningar av centrumtrafiken i Trelleborg.

Mysteriet i dag är varför kommunstyrelsen i våras ersatte de här noga remissbehandlade lösningarna med andra alternativ som inte alls gått igenom planeringsprocessen?

Det är ju detta som rört till det. Om någon alls skall klandras i dag, så må det väl ändå vara de av er i alliansen som "glömde" se till att era nya dragningar blev ordentligt remissbehandlade före beslut. Ert förslag att trafiken efter en märklig u-sväng runt Maglarpsrondellen skall ledas två kilometer rakt norrut, sedan fortsätta tre kilometer rakt österut och sedan svänga ner igen rakt söderut är väl inte så klokt? I motorvägsfart? Vi förstår Vägverkets regionalchef som uppgivet skakat på huvudet. Hur och varför i all världen har denna nya ogenomtänkta zig-zaglösning tillkommit?

Ännu mer åkermark går ju åt och infarterna in i centralorten kommer att överbelastas. Varför konsulterades inga sakkunniga innan denna nya "frihandsteckning" skickades in till Vägverket, helt ogranskad av remissorganen? Tillkortakommandena hade genast kommit i dagen och alliansen inte splittrats. Tur att förslaget till sist stoppades.

Beslutet om motorvägen till och förbi Skegrie var redan taget när kommunfullmäktige samlades. Besluts-ärendet avsåg hur nästa etapp av motorvägen skulle utformas, med anslutningarna vidare in i centralorten, till väg 108 och till hamnen.

Kraxandet i Trelleborgs Allehanda om ett "ickebeslut" har således inte fog för sig utan är ett rent nonsens. Kf-ordföranden och Bengt Gunnarsson tog för nästa etapp fram ett räddnings-förslag i linje med den av ks tidigare framtagna översiktsplanens inriktning. Ett mycket klokt initiativ som räddade kf från att köra i diket. Fortsätt nu att i översiktsplanens anda verkställa genomförandet, åsidosätt inte planprocessen igen och ta långsiktigt hållbara beslut.

Sten Björk

SAXO
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons