Insändare

Ett kalas som vi inte har råd med

Svar till Bengt Nilmo debatt (den 11 mars).
Insändare • Publicerad 22 mars 2010

Bengt Nilmo skriver att han skulle vilja att varje trelleborgare funderar lite på vad hamnen har betytt för staden och vad den kommer att betyda för framtiden. Bengt Nilmo vet att Trelleborgs stad kommer att stagnera i utvecklingen eller rent av kräftgång. Nilmo har inte följt med i debatten. Vid Miljödomstolens besök var det från rederiernas sida inte aktuellt att bygga större fartyg avsedda för Trelleborg. Det förstår jag utav olika anledningar. Hamnens ekonomiska framtid är alldeles för osäker. Större fartyg skulle innebära mindre antal avgångar som är en nackdel i förhållande till andra aktörer. Det skulle vara kostnadskrävande med större fartyg samtidigt en kapitalförstöring att avyttra de befintligt fungerande fartygen. Nilmo har tydligen inte läst min tidigare insändare som visar svårigheten att frigöra område för bebyggelse. Över miljarden i kostnad för detta område samt cirka 300 missade arbetstillfällen. Det hänvisas till hamnen som Trelleborgs största privata arbetsplats. Kan man nu kalla det privata. Om en hamnverksamhet minskar på ett ställe bör den rimligen öka på ett annat ställe. De 874 anställda det hänvisas till är det heltidsarbeten? Men det spelar ingen roll då arbetstillfällen flyttas kanske till Malmö och Ystad och då finns dessa arbetstillfällen fortfarande kvar. Alltså plus minus noll i minskade arbetstillfällen. Önskar få specificerat varför väster ut skulle bli dyrare när man slipper utfyllnaden i havet. Vilka fantasier att miljön skulle bli sämre av en infart från väster. Varför måste det byggas tunnel när den tunga trafiken kan gå på Strandridaregatan. Nilmo glömmer att hamnen skall byggas ut en kilometer åt öster och att färjornas lastningsramper är vända in mot staden som gör att vinsten blir minimal då hamnen flyttas utåt. Jag kan inte förstå hur järnvägen påverkas. Läge 8 och 9 är färdigbyggda med järnvägsanslutning enligt version 2005 och vad jag vet skall det ej tillkomma nya färjelägen för järnvägstransport. Där Sjöstaden skall byggas är det i dag ett antal stora industrier. Den marken kan ingen ekonom förorda med över en miljard i kostnad bara för att göra den ledig för bebyggelse. En miljard att bygga ut hamnen och en miljard att bygga tillfartsväg till hamnen från öster. Cirka 3500 miljoner för kalaset och då har man inte bara påbörjat byggnationen på Sjöstaden. Detta har Trelleborg inte råd med. Bengt Nilmo blandar ihop olika alternativ till en farlig röra.

Nilla Andersson
Ivar Ek
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.