En ny lösning för trafiken
Eureka! Nu har jag det! Ny sträckning för tung trafik och pågatåg. Sträckning för hamnens trafikflöde:
De två södra filerna av östra infarten med början i höjd med Johan Kocksgatan. (Vi har ju sen sjuttiotalet väntat med spänning på att denna pompösa infart skall komma till användning) Öster om nuvarande rondell löper infart parallellt med nuvarande väg för att efter järnvägsspår svänga vänster och följa järnvägens sträckning. På lämplig plats norr om Trelleborg anläggs en stor angöringshamn för omlastning järnväg/trailer samt att färjebolagen i denna angöringshamn kan "sätta ihop" nästa avfart som sen i kolonn körs ombord. Tull kan vid behov anläggas i anslutning till Nio-E området. Ny sträckning ansluter till E6 norr om Vellinge alternativt Malma ringväg.
Pågatågen kan med fördel använda vår stolta stationsbyggnad.
Med denna lösning kan vi Trelleborgare slippa mycket av inblandningen med den tunga trafiken. Olycksriskerna minskas på nuvarande E6 sträckning. Att separera ren färjtrafik från pendlartrafiken gör att nuvarande E6 inte behöver byggas ut.
Förändringen för oss på öster blir marginell. Eftersom vi oftast har sydvästlig vind får vi redan i dag det mesta av utsläppen från tung trafik och färjor.
Kostnadsmässigt blir det vinst. Då det krävs att en lokalväg också måste anläggas om E6 blir motorväg, kan dessa pengar i stället läggas på nya "färjeleden". Resterande finansiering kan och bör skötas av rederierna, det är ju för deras skull vi riskerar liv och lem.
Helt plötsligt frigörs kapital till Trelleborgs ringväg. Hedvägen avlastas och vi kan alla bli lite gladare.
Visst är det en bra idé.
Snälle håkan