En klapp på axeln betalar inga räkningar
Ibland undrar jag var solidariteten ligger hos oss svenskar.
Frankrike vet hur det går till när en yrkesroll kämpar för bättre
arbetsförhållanden. Strejkar en yrkesgrupp så börjar en annan
sympatistrejka med en gång.
Där är det inte tal om att man kritiserar en strejk utan där skriver
man insändare i lokalpressen om det stöd som ges de strejkande.
Nu föredrar jag inte strejk som en lösning på en sjuksköterskas
löneutveckling, men behövs detta så vill jag inte motarbetas av andra
yrkesroller utan vill ha deras stöd.
För det kan bli så att i morgon kommer någon annan att strejka och då
är det som med allt annat här i livet ett givande och tagande.
Nog om detta.
Josefin!
Om jag velat och strävat efter girighet så hade jag inte valt
sjuksköterskeyrket, inom denna yrkesroll finns inga pengar att sukta
efter, om man vill ha klapp på axeln, och beröm så är detta en perfekt
arbetsplats - detta finns det gott om.
Men tyvärr så betalas inte räkningar med beröm och klapp på axeln.
I dag är verkligheten den att jag som arbetsleder, delegerar medicinska
arbetsuppgifter får finna mig i att ha mindre i lön än den jag
handleder.
Inom vilken arbetsgrupp/yrkesroll finns detta?
Hur fungerar det i skolan (eftersom du jämför oss med detta), får
lärarassistenterna (de som ej har högskoleutbildning) mer betalt än
lärarna?
Vet ej, hoppas ej.
Patienterna är våra kunder glöm ej detta, vi är till för dem. Än så
länge har det inte kommit annat än förståelse från denna kundgrupp.
Du svänger dig med mycket tunga begrepp, lite svar på detta;
Ingen patient lämnas åt sitt öde, sjukvården fungerar men med färre
kliniker. Folk som har mycket smärta kan få smärtstillande, medicin
finns. Akut smärta som behöver opereras finns - dessa kliniker
fungerar, (benbrott, olyckor).
Du skriveratt många av er inte ens har hälften av vad vi har i
lön. Menar du 22 000 delat med två = 11 000 kronor brutto? Sådana löner
har jag inte hört talas om, kanske tid för strejk för er också.
På frågan om vi sjuksköterskor har mer än 20 kunder så är svaret ja vi
har mer än 20 kunder åt gången, vi kan ha ansvaret för mer än dubbelt
och glöm inte detta, råkar jag av någon anledning göra fel så ryker min
legitimation på en höft.
Vi har daglig kontakt med våra kunder, deras anhöriga samt våra
samarbetspartners inom hälsosjukvård. Så mitt svar på detta ja, jag har
hand om mer än 20 kunder åt gången.
Vad får mig att tro att jag är mer värd än andra?
Svaret på detta är mycket enkelt, jag är inte mer värd än alla andra
men jag är trött på att vara mindre värdesatt än alla andra.
Jag tycker att det är synd att du tror att strejken handlar om
girighet, för det gör den ej.
Vad gäller ditt uttalande om korkad så sätter jag inga sådana
diagnoser, alla har rätt att säga vad man vill.
En klok läkare sa en gång att den bäste läkaren över min kropp är jag
själv för jag vet när jag mår bra och jag vet när jag mår mindre bra.