Annons
Insändare

En god miljö får kosta

Svar till Michael Dommer (den 2 april).
Insändare • Publicerad 10 april 2013

Tack Michael för att du är med i debatten. Trelleborg mår bra av en livligare debatt, där fler medborgare blir insatta och fler röster gör sig hörda.

Vi miljöpartister vill mycket riktigt utreda alternativ för hamntrafiken västerifrån. Vi tycker att det är oansvarigt att inte undersöka fler alternativ då det rör sig om ett beslut som kommer att påverka staden i flera generationer.

Annons

Likt ditt inlägg från den 12 mars med rubriken "Människors välbefinnande viktigare än en remsa åkermark" målar du upp ett scenario för att sen skjuta det i sank och säga att det inte behöver utredas. Om man hade lyssnat på personer som inte vill utreda andra alternativ och testa andra vägar hade vi fortfarande trott att jorden var platt.

Min insändare hävdar behovet av att utreda samtliga alternativ innan man fattar beslut. Alla alternativ ska hanteras likvärdigt. Därefter kan man välja det bästa alternativet. Att inte utreda det västra alternativet därför att man gissar att det är dyrare än det östra alternativet, som bara räknar byggkostnaden från det östra industriområdet till hamnen, kan inte heller du tycka är rimligt, Michael.

Enligt utredningen har en inre ringväg kapacitet att lösa stadens och hamnens trafik – det är alltså inte jag utan utredaren som tycker detta...

Mitt inlägg handlade inte om vad vi i Miljöpartiet tycker, utan var en analys av den utredning som gjorts.

Jag förstår att du tycker att den yttre ringvägen är bra, därför att staten och EU kommer att bidra (som om det vore andra pengar än skattepengar ...) – men detta vet vi ingenting om i dag, och det finns ingenting som säger att inte detsamma gäller den västra infarten – den är ju trots allt den enda infart som är Trafikverkets alternativ i dag.

En god miljö får kosta och då en yttre ringväg verkar både dyr och allt annat än god för miljön bör andra alternativ utredas. Den av kommunstyrelsen beställda utredningen slår fast att en yttre ringväg får ”mycket negativa konsekvenser” för såväl naturmiljö som kulturmiljö samt leder till ökade koldioxidutsläpp.

En trågtillfart från väster, som i vissa avsnitt kan vara övertäckt och dessutom ansluten till en vall mot det hav som kommer att höjas någon meter till 2 100, har möjlighet att kombineras med avgasrening. En vall, som med största säkerhet ändå blir nödvändig för att skydda det låglänta bostadsområdet norr om. Den kan omges av park, och ha promenadstråk och sandstrand även den. På detta sätt kan ett täckt tråg faktiskt kunna göra innerstadens miljö bättre och attraktivare.

Som sagt, jag menar att en genomgripande utredning bör göras innan vi fattar beslut.

Nilla Olsson
Christine StafströmMiljöpartiet i Trelleborg
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons