Annons
Insändare

Elbolaget tänker inte på sina kunder

Svar till Patric Elmén, presschef Eon (den 20 mars).
Publicerad 8 april 2024
Detta är en insändare i Trelleborgs Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Skribenten har inte fått bättre koll på sin elförbrukningen och fick inte sin Elna från Eon att fungera – den åkte på tippen.
Skribenten har inte fått bättre koll på sin elförbrukningen och fick inte sin Elna från Eon att fungera – den åkte på tippen.Foto: Privat

Först – tack för svaret Patric!

Jag förväntade mig dock inte en upprepning på det jag påpekat, utan mer hjälp, men som alltid är det mycket luft i texten när Eon svarar.

Annons

Du skriver ”en Smartladdning” som ger elbilsägaren möjlighet. Här borde förklaring vara på plats i stället för att upprepa sig. Varför inte försöka vinna tillbaka mig som kund och inte bara gömma sig bakom tomma ord.

Som jag skrivit tidigare har jag även anmält detta till ARN samt kommunens tjänst energirådgivning vad gäller elförbrukningens förvånande kurvor. Sedan förra insändaren har jag även tagit mig tid att träffa andra Eon-kunder och ställt följande frågor:

• Har du kontroll på din elförbrukning?

• Kanhända betalar du bara när fakturan kommer?

• Har du blivit erbjuden en Elna för bättre kontroll? (Se bild.) Fungerade inte – tippen. Här ska man veta att inte alla kan använda denna Elna, det får inte vara för långt från routern, vilket ger dålig signal enigt Eon Man kan då bli erbjuden att köpa till en reservdel för bättre kontakt.

• Dock finns ingen information om hjälp och i så fall kostnad och för att montera denna?

Själv har jag ringt Eon, svarstiden är två till tre dagar.

Eon med miljontals kunder borde vara tacksamma att man inte startar ett uppror mot denna ogästvänliga attityd.

”Eon med miljontals kunder borde vara tacksamma att man inte startar ett uppror mot denna ogästvänliga attityd.”
Sten Grönberg

Förstår inte riktigt hur man tänker, troligen inte alls på dem som har det väldigt magert och kanhända stora hål i plånboken.

Nu läser jag att elbolagen ska få rätt att höja igen, Eon kommer att bli ännu rikare, men brister fortfarande i sin information till alla sina kunder.

Annons

Förslag till Eon, sänd ut en enkät, skriv ner de frågor som ni tror kan göra ert namn mer pålitligt.

Sten Grönberg

Fotnot: Eon har erbjudits möjlighet att svara men valt att avstå.

Annons
Annons
Annons
Annons