Annons
Insändare

E6-ombyggnad säker och bra för miljön

Insändare • Publicerad 13 juli 2007

Senaste tidens debatt om E6 innehåller en del faktafel som jag känner behöver rättas till.

Några insändare hävdar felaktigt att det i kommunfullmäktige tagna beslutet om E6-utbyggnaden skulle äventyra säkerheten därför att E6 etapp 1 inte innefattar ytterligare 1,3 kilometer motorväg söder om Skegrie, varför farliga omkörningar skulle kunna fortsätta äga rum där. Detta skulle göra kommunfullmäktiges beslut oansvarigt och negativt för trafiksäkerheten.

Annons

Men det här stämmer inte med verkligheten. Vägverket kommer att sätta upp vajerräcken också på den sträckan.

Så under tiden kommunen överväger bästa lösningen för att koppla samman E6 med infarter och ringväg hålls säkerheten lika hög där som på resten av sträckan in till hamnen. Vajerräckena, som utgör en lösning för att snabbt minska de farliga omkörningsriskerna, införs redan nu i år.

Sant är däremot att båda de nya alternativen som lades fram för kommunfullmäktige visade sig vid den omfattande debatten fortsätta koppla samman Hedvägen och Hamngatan med E6.

Så ingendera av dessa nya, av alliansens presidium i kommunstyrelsen, ks, självständigt framlagda egna förslag, skulle komma att lösa uppgiften att leda bort trafiken från centrum. Det var vetskapen om detta som fick majoriteten att fatta beslut om att i stället arbeta vidare med att få fram fungerande lösningar från Skegrie.

Inget av de båda framlagda alternativen var helt enkelt tillräckligt bra. Nu har behövligt rådsrum skapats för att finna fungerande lösningar på de här anslutningsproblemen.

Dessutom har Vägverket nu inte forcerats att bygga en extra bit motorväg som kan visa sig vara en "dead end" som inte alls kommer att användas när hopkopplingarna sedan görs.

Personligen tycker jag detta ställningstagande om att först bygga E6 etapp 1 i det utförande Vägverket ursprungligen föreslagit är utomordentligt klokt av kommunfullmäktige. Det är min förhoppning att det breda engagemanget från så många nu kan föra med sig att vi kan skapa en bred politisk samstämmighet, en finstämd dialog och en gemensam uppslutning kring vad vi alla vill skall bli den bästa lösningen för våra invånare i framtiden.

Några insändare tycker att vi inte skall fortsätta att satsa på den hamnutbyggnad som nu planeras. Motivet skulle vara en ökad konkurrens från nya trafikleder via en kommande bro Rödby-Puttgarten. Men EU expanderar för fullt österut, och det är nog inte alls så säkert att den längre omvägen ner över Hamburg och upp igen skapar någon stor konkurrens gentemot våra trafikleder österut. Säkert är däremot att de nya hamnlägena, ett nytt truckcenter och en ringväg och dubbelspår till hamnen kommer att göra vårt Trelleborg mycket mer konkurrenskraftigt, samtidigt som vi får ett renare centrum och en bättre miljö totalt. Med gröna färjor, som slutar släppa ut noxgaser och sotpartiklar, kan vi rent av bli en kommun som helt uppfyller miljömålen.

Det finns all anledning att fortsätta den här planeringen. Kommunen har redan slut på bostads- och industritomter från planeringsfasen 2004-2006 för alla de som nu står i kö och vill flytta hit. Vi behöver därför snabbt få i gång den för 2007 avstannade samhällsplaneringen igen men också se till att snabbt färdigbehandla den från 2006 framlagda översiktsplanen.

Sten Björk

SAXO
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons