Dubbelspår har aldrig behövts så mycket som nu
Richard Neidheim använder Green cargo som argument mot behovet av dubbelspår till Trelleborg med hänvisning till att trafik styrts om till Öresundsbron. Det är en olycklig analys.
Tvärtom är det så att behovet aldrig varit så stort som det är nu. Kostnaden för vägtransporter har ökat kraftfullt till följd av bland annat chaufförsbrist, höjda bränslepriser och ren brist på lastbilar. Samtidigt har godstransporter på järnväg blivit mer konkurrenskraftigt. Det har inneburit en kraftig efterfrågan på intermodala transporter där, i Trelleborg hamns fall, lastbilstrailers lyfts av och på järnvägsvagnar i stället för att trafikera E6/E22 och andra viktiga vägar norrut i landet.
Trelleborgs hamn är Skandinaviens största RoRo-hamn och det enda som bromsar utvecklingen av intermodala transporter är bristen på järnvägskapacitet – inte bristen på gods. Det kommer under alla omständigheter alltid finnas fler trailers än vad järnvägen klarar av. Så frågan man som trelleborgare kan ställa sig är om man vill se fler lastbilstransporter genom Trelleborg eller färre? Vill man se mer utsläpp, trafikträngsel, vägslitage och sämre trafiksäkerhet, eller tvärtom?
Att Green cargo styrde om två tåg som utnyttjade tågfärjorna till Öresundsbron i stället frigjorde kapacitet för fler lastbilstrailers på klimatsmart järnväg, i stället för på vägarna i Trelleborgs kommun. Det är väl positivt?
Stephan Ray, presschef och ansvarig för samhällskontakter, Green cargo