Annons
Insändare

Diagnoshysteri drabbar både lärare och barn

Idag råder det diagnoshysteri där lärare känner att de inte hinner hjälpa barnen i den utsträckning som skulle behövas.
Insändare • Publicerad 1 augusti 2011

När det gäller barn med olika problem i skolan, har det visat sig vara svårt att få hjälp utan en diagnos som förklarar barnets svårigheter. Ju saftigare ord i utredningen desto större möjlighet att få fler timmar med resurser. Det är trist men sant. Oftast är det läraren som är mer orolig för eleven än föräldrarna, vilket inte är så konstigt eftersom många barn som har problem i skolan kan fungera hur bra som helst hemma. Många med mig anser att det inte är rätt att ställa en diagnos på ett barn bara för att det inte passar in i det samhälle vi har. Lärare är snabba till att sätta diagnoser så att de har ett problem mindre. Tyvärr är det så att många inom skolan överdriver problemen bara för att få resurser till dessa barn. Det finns alldeles för många okunniga lärare inom skolan och i maktpositioner när det gäller barn och diagnoser. Ett stort problem är att lärare inte har utbildning i utvecklingsspsykologi, en kunskap som är mycket viktig för personalen för att kunna förstå. Många lärare saknar kunskap om hur de ska möta dessa barn med svårigheter. Trots att det är läkaren som avgör diagnosen kan många diagnoser ha påverkats av att lärare och skolpersonal betraktar barnets beteende som dåligt. Men symtomen kanske bara är känslomässiga eller är intellektuell omognad bland barn. Det ska verkligen inte behövas en diagnos för att få hjälp i skolan i alla fall. Lärare och övriga inblandade skuldfrias genom diagnoser, samtidigt som skuldbördan överlämnas på barnet. ADHD är en diagnos som många barn lätt får idag. När någon påstår att ditt barn har ett osynligt funktionshinder ska man begära att få den utmätt. Ställ frågorna. Vad är normalvärdet för det ämne som barnet sägs ha för lite eller för mycket av? Vad är värdet som betecknar tillståndet ADHD? Vad är värdet för just mitt barn? Detta är en rättighet man ska begära som föräldrar. Som föräldrar väljer ni hur ni ska betrakta och godkänna ert barns diagnos. Kan man inte få besked på detta ska man begära att barnets diagnos tas bort ur journalen. Barn som klassas ha ADHD får oftast personliga assistenter som inte har några kunskaper om pedagogik eller funktionshinder. De förväntas genomföra mirakel med dessa elever. Att ständigt ha en personlig assistent efter sig gör att barnet känner sig annorlunda än sina kamrater. Ett problem som borde undvikas är att man placerar dessa barn i särskild undervisning istället för att barnet får vara i sin klass tillsammans med sina kamrater. Dessa barn känner ett stort utanförskap. Här borde verkligen lärare ta sitt ansvar och se till att barnen fungerar i sin klass och att de absolut inte känner sig annorlunda än sina kamrater.

Det kan alltid finnas många orsaker till att barn inte fungerar som man vill. Barn som råkar utsättas för skilsmässor, mobbing eller andra svårigheter kan få liknande symtom under lång tid. Tyvärr finns det hos media fortfarande en stor rädsla för att diskutera hur tidigt separation och tidsbrist påverkar barns hälsa. Man vill naturligtvis inte höra talas om att det kan bero på att barnet separerats från hem och föräldrar tidigt. För barn kan detta vara kaotiskt och man uppfattas som avvikande av andra. Barn som har två boenden och föräldrar som inte håller sams kan göra att barnet är trött, överaktivt, har aggressioner, svårt att uttrycka sig och klara konflikter. Barnet lever i en tuff verklighet och svarar då med utbrott av ilska. Föräldrar kan ha svårt att möta konflikter. Att barnet visar beteende och reagerar på ett sätt som blir jobbigt för föräldrar och skolpersonal behöver inte vara ADHD. Aggressionsutbrott kan innebära att kompisar tar avstånd och en negativ självbild och känslor av skuld och skam. Om aggressionsutbrottet är huvudproblemet kan man söka hjälp oss BUP.

Mitt råd till er är att se ert barn som den unika person han eller hon är och strunta i vad andra säger. Läkare och andra auktoriteter kan ha fel. Byt läkare, läkare har inte alltid rätt. Föräldrar, stå på er! Kräv utmätning av ADHD diagnos. Först då hjälper ni ert barn!

Nilla Andersson
Diagnoshysteri
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons