Det lär bli kaos
För en tid sedan läste vi i TA, att ett företag debiterat kommunen miljoner kronor för mycket för grönsaker och frukt. Tack vare ett tips utifrån påtalades felet. Hade inte så skett, hade förmodligen debiteringen kunnat fortsätta utan att felet upptäckts. Chefen för serviceförvaltningen, verkar ta lätt på saken och "lägger det gamla bakom sig och tecknar ett nytt avtal med samma leverantör." Finns det ingen anställd i serviceförvaltningen som ansvarar för att fakturor kontrolleras mot antagna anbud?
I TA (den 1 mars) läser vi att ägaren till Grönby skola saknar bygglov för att ändra om skolan till bostäder. Kommunens plan- och byggchef, kan inte utesluta att ägaren fått ett muntligt bygglov. Men nog måste väl alla beviljade bygglov i någon form finnas registrerade hos stadsbyggnadskontoret? Är inte så fallet måste det vara totalt kaos på det kontoret. Ännu större kaos lär det bli, när i fortsättningen vem som helst kan hävda att de fått muntliga bygglov. Enligt chefen är ju "ett muntligt bygglov från en myndighet värt mycket".
Jag hoppas och tror, trots allt, att det inom förvaltningarna i kommunen finns tjänstemän som gör rätt för sin lön och ser till att våra skattepengar används på rätt sätt.