Det finns inte en lösning på svåra problem
ººAlla som engagerar sig i utbyggnaden av Trelleborgs hamn har naturligtvis kommunens bästa i åtanke.
En ohejdad expansion för att möta marknadens krav på rationella och effektiva transporter kan enligt många, ge arbetstillfällen och inkomster åt kommunen.
Andra vill helt resolut stänga hamnen för att slippa riskabla investeringar och svår miljöbelastning. Denna kan bestå av avgaser och buller men också ge bestående skador eller ingrepp i landskapet.
Om vi bara tittar på miljökonsekvenserna för östra stranden och kanske hela strandlinjen till Skateholm så har man gjort datasimuleringar för att bevisa att det inte skall bli problem med erosion eller tångsamling om man bygger hamnen 500 meter ut i havet.
I praktiken har experterna inte ens lyckats lösa problemet med den illaluktande sörjan i den lilla hamnen i Smyge.
Har man verkligen beaktat att långa godstransporter på väg, i framtiden (inom 15 år) inte kommer att vara ett alternativ, på grund av höga bränslekostnader? Därmed faller också argumentet för att dra lastbilarna en extra runda på 5-6 km i en ringväg runt staden.
I framtiden måste långa godstransporter styras över på järnväg och båtar för att bli kostnadseffektiva och miljövänliga. Trelleborg har järnvägsanslutning, men tyvärr ej dubbelspår.
Utbyggnaden av energisnål infrastruktur behöver inte bara innebära stora hamn och järnvägsprojekt. Sjötransporter med medelstora containerbåtar som lossas och lastas med mobilkranar även i mindre hamnar kan bli ett flexibelt alternativ för att minska långa lastbilstransporter.
Det finns som regel inte en lösning på svåra problem, och risken för att fastna i dyra jätteprojekt som havererar när verkligheten blir påträngande är uppenbar.
Varför skall Trelleborgs kommun ta ansvar för godstransporter till stora delar av Skandinavien?
Trelleborgs största tillgång är dess invånare och den miljö som präglar den lilla staden, slätten och havet utanför. Var rädd om detta och låt inte ännu en kejsare gå naken utan att protestera
Kom ihåg att den som tiger samtycker.