Det är inte fråga om kejsarens nya kläder
Ingen med ”ditt” namn går att hitta i Sverige. Förklarar du vad, som är bäst för Trelleborg, men under fingerat namn?
Nåväl, nu är mitt förslag om tunnel avfärdat som orealistiskt på grund av regler för farligt gods. Enligt publicerad data går årligen tusental laster via Öresundsförbindelsen. Vi vänder oss till en specialist: Klasser A-E är för tunnellängd och trafiktäthet. Kort tunnel med reglerad trafik blir helt annat än långa tunnlar för allmänheten. Farligt gods har nio klasser. Kvar har vi vissa laster, som säkert i Trelleborg kan hanteras med den omsorg, som regelverken kräver på samma sätt, som det görs på andra ställen i världen. Slutsats: Tunnel är realistiskt.
M. Dommer refererar till Thyréns. Deras utredning har vi full tillgång till i tekniska nämnden. De tunnlar som behandlats är på större djup och längre och kostnadsbedömda till 1-1,5 miljard. Slutsatsen blir då; man kan bedöma en troligen lägretotal kostnad med våra förslag än ringvägslösningen. Dessutom ger den kortare körvägen lägre kostnad för hamntrafiken, vilket lämpligen kunde ge utrymme för att ta ut en avgift i biljettpriset för färjan. Finansiering får i båda fallen förhandlas med inblandade parter (staten, EU men även investerare vid ett truckcentra).
Kombinationer av nedsänkt vägbana, överbyggnad/inkapsling, och tunnel, ger en körväg, som för lastbilarna inifrån upplevs precis som inne i Öresundstunneln. Från den kommer ventilationsluften med alla avgaser ut. Men, som i Stockholms tunnlar, kan avgaserna spädas med extratilluft och drivas upp i skorstensrör på hamnområdet riktade ut mot havet. Kanske hamnbolagets representanter kan förstå att det inte är fråga om kejsarens nya kläder och att inga trafikanter dör i tunneln. Tvärtom vi föreslår en lösning, där inte dieselavgaserna sprids längs en flera kilometer längre väg, över, som man försökt påstå är obebodd terräng.
Man får läsa positiv t om uppställning av lastbilar för ringvägslösningen. Så trevligt att det finns enighet på denna punk enligt vårt förslag från 2010 på västra industriområdet. Bygg detta snarast. Myndigheternas uppfattning gör ju att det är tveksamt om det någonsin blir någon ringvägslösning. Ett truckcenter skulle få bort hamntrafiken förbi Albäckskogen och kuststräckan fram till Västra korset samt få bort parkerade lastbilar i hamnen.
En passage som även kräver omsorg är den genom västra industriområdet. Samverkan med berörda fastighetsägare är här viktigt.
Djupet i hamnbassängen kan matchas mot bygghöjden på en sänktunnel. En viss muddring och vi har perfekt djup för småbåtshamn alternativt lägger man sänktunneln i höjd med markplan och man får utmärkt extra yta för trevlig parkanläggning eller för byggnation.
Nu löser man inte dessa detaljer med presentation av förslag och mothugg i långa debattartiklar. De skall utformas och beräknas av byggföretag, planerare och arkitekter.
Låt inte denna viktiga framtidsfråga behandlas i” politisk enighet” med sådan övertygelse att man inte ens vill ta fram och utvärdera andra alternativ.