”Det är chefen som planerar och organiserar arbetet”
Det är inte första gången som en äldre person behandlas på det här viset. Men många utsatta har inte ork och kraft att skriva och berätta om det.
Vårdpersonalen gör ett bra jobb, med tanke på att det fattas folk hela tiden. Men de känner sig otillräckliga och tiden räcker inte till alla, det får personalen att känna sig stressad och jagad. De pressas mer och mer dag efter dag.
Besparingarna drabbar både de äldre och personalen. Jag vet hur det känns eftersom jag jobbat inom vården, både på lasarettet och inom hemtjänsten i Enköping.
Kenneth Johanssons, avdelningschefen för äldreomsorgen i Trelleborgs kommun, uttalande gör mig fundersam:
”Jag är övertygad om att vi av och till har den här problematiken. Men inte jämt och ständigt.”
Som jag ser det är det ansvarslöst av en chef att komma med bortförklaringar. Då lever man i förnekelse och då blir det väldigt svårt att få bukt med problemen ju längre tiden går, anser jag.
Det är också märkligt att man har pengar för att höja arvoden för vissa politiker, men inte för att anställa fler i hemtjänsten. Bara en sådan sak att när morfar frågar om de kan ta hans sopor så får han svaret: ”Nej det står inte i vår telefon att vi ska göra det i dag. Det får vänta. Vi har inte tid.”
”Det är också märkligt att man har pengar för att höja arvoden för vissa politiker, men inte för att anställa fler i hemtjänsten.”Stojkov Radojka
Det är chefen som planerar schemat som finns i telefonen – inte personalen! Det tar inte evigheter att kasta sopor. Chefen måste inse att sopor luktar, det är en sanitär olägenhet, det vill man själv inte ha hemma. I min värld finns det inte utrymme för den typen av nonchalans och förbiseende, gång på gång.
Morfar har säkert hjälpt till att bygga välfärden i Sverige och betalat skatt under många år, han förtjänar bättre omsorg.
Morfar har inte fått något gratis, det har han betalat för länge sedan. Någon rättvisa måste finnas.
Stojkov Radojka