Annons
Insändare

Den existentiella stressen är förödande för lärarna

Svar till Mattias Flisborn, Cilla Dahl-Andersson och Monica Carlström, Socialdemokraterna i bildningsnämnden (den 2 april).
Publicerad 10 april 2022
Detta är en insändare i Trelleborgs Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Många lärare tar sig igenom terminerna med känslan av att aldrig kunna känna sig nöjda med sitt arbete, vilket leder till existentiell stress som är förödande för människan, skriver läraren Veronica. Genrebild.
Många lärare tar sig igenom terminerna med känslan av att aldrig kunna känna sig nöjda med sitt arbete, vilket leder till existentiell stress som är förödande för människan, skriver läraren Veronica. Genrebild.Foto: Jessica Gow/TT

Skola. Samma arbetsmiljöbrister år efter år. Vad vill ni göra åt det?

Som lärare uppskattar jag verkligen att ni lyfter arbetsmiljön ute i skolorna då den är avgörande för att vi ska ha förutsättningar och möjligheter att undervisa eleverna så de når sina mål. Det är svårt då tiden aldrig räcker till för att göra ett gott arbete. Många lärare tar sig igenom terminerna med känslan av att aldrig kunna känna sig nöjda med sitt arbete, vilket leder till existentiell stress som är förödande för människan.

Annons

Ni skriver att samma brister syns i det systematiska arbetsmiljöarbetet år efter år. Vad gjorde ni åt detta förra mandatperioden och vilka konkreta åtgärder kommer ni att genomföra nästa mandatperiod? Utan att presentera era förslag på förbättrande förändringar blir er text bara ett utmärkt exempel på plattityder som endast har en funktion som praktexempel på just plattityder som jag kan använda mig av i min undervisning!

Veronica, lärare

Annons
Annons
Annons
Annons