Annons
Insändare

Dålig stil att försöka vilseleda sina väljare.

Nu går det inte längre att undanhålla oss trelleborgare vad som är Trelleborgs framtida miljö.
Insändare • Publicerad 27 februari 2014
Hela mötet genomsyrades av Ulf Bingsgårds undanflykter när det gällde hamn, ringväg och hamnanslutning av ringväg, tycker Ivar Ek, efter att ta deltagit i TA:s debatt om hamnen.
Hela mötet genomsyrades av Ulf Bingsgårds undanflykter när det gällde hamn, ringväg och hamnanslutning av ringväg, tycker Ivar Ek, efter att ta deltagit i TA:s debatt om hamnen.Foto: Foto: Tom Wall

Var på mötet som Trelleborgs Allehanda ordnade i Malmrossalen den 11 februari. Hela mötet genomsyrades av Ulf Bingsgårds undanflykter när det gällde hamn, ringväg och hamnanslutning av ringväg. Min uppfattning var att Bingsgård undanhöll sanningen om planerad ringväg och tillfart till hamnen. Bingsgård bör veta hur det skall bli, eller så är det som han säger att det saknas ett detaljerat underlag. Hög tid för Ulf Bingsgård att visa framfötterna före valet i höst och inte pådyvla innevånarna något som kan bli vad som helst. Man kan inte uppföra sig som en dålig försäljare och undanhålla innehållet i ringvägsplanen. Förr kallades detta att man krämar (krämare) bort något utan att man då redovisade varans kvalitet och detta är inget medborgarna önskar sig. Vi kräver korten på bordet och allmänheten bör visas vilka konkreta uppgifter som finns. Uppgifter och ritningar som finns i fördjupning av översiktsplanen för Trelleborgs stad 2030 är otydliga och diffusa. Dessa säger ingenting om närhet till bebyggelse och dess påverkan och inte heller vilken den exakta dragningen av ringvägen är.

Nu begär vi att få redovisat hur nära, höjdförhållandet och miljöpåverkan som ringvägen och tillfart till hamnen har på redan etablerad bebyggelse!

Annons

Ringvägens anslutning till hamnen är redan förbered utmed havet och skall följa järnvägen på södra sidan. Detta står helt klart när jag frågat politiker. Men här vilseleder Bingsgård medvetet att en tänkt väg är infart vid gamla slakteriet. Man vågar inte presentera den verkliga infarten för medborgarna. Utan föredrar att så småningom markera denna sträcknig som den enda ekonomiska möjligheten att nå hamnen. Ringvägens placering utmed järnvägsspåret motiveras bland annat med att järnvägen finns där redan. En felplacerad järnvägsdragning tycker inte jag motiverar att även felplacera en ringväg. Bilderna som presenterades vid informationsmötet var otydliga och diffusa.

Talade med Catherine Persson vid hamnens dag och hon hade en rak uppfattning om anslutningen av ringvägen till hamnen. Hon är tydligen en som kan stå för sin åsikt. Jag nämnde infarten till hamnen längs med järnvägsspåret som tokigt. Hon replikerade med att det var deras tekniker som rekommenderat och frågade om jag underkände deras kunskap av planering. Min uppfattning blev att detta alternativ redan var sanktionerat. Men i vilket fall som helst så måste det vara spikade vägdragningar för att få andra myndigheter att godkänna nya vägsträckningar. I annat fall försöker man genomdriva något som kan bli vad som helst.

Bingsgård kan inte presentera en säker förändring av trafikflödet in till staden från öster om ringvägen byggs. För att uppnå en säker förändring av trafikflödet måste trafikanterna tillfrågas om varifrån de kommer och vart de är på väg. Även deras ärende för att uppnå säkerhet i statistiken. Bingsgård påstod att han hade statistik. Visa då den statistiken för oss för bedömning!

Trelleborgs kommun har begärt tillstånd av länsstyrelsen och Trafikverket att en ringväg skall byggas för att serva hamnen. Hur kan man begära hos länsstyrelsen tillstånd att bygga en ringväg när det enligt Bingsgård inte är riktigt utrett och det förändrar sig hela tiden. Bingsgård spände bågen och sa att kommunen kunde klara av en eventuell ekonomisk kris för hamnen utan att det skulle kosta trelleborgarna något. Man kan inte låna pengar utan att ränta betalas och då är det Trelleborgs innevånare som är med och betalar. Dessutom skuldsätts Trelleborgs innevånare.

Bingsgård framförde att han hade goda förbindelser med infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd som då uppfattades som en inkörsport att förverkliga ringvägen. Detta uppfattar jag som han tänker köra över både länsstyrelsen, Trafikverket och sina väljare för att nå sitt mål att få byggt en ringväg!

Det framkom dessutom att fartygen i den gamla hamnen kommer att vara kvar då det inte finns pengar till nya färjelägen i den nybyggda hamnen. Innebörden var att ökar inte godsmängden så blir det inte pengar för nya färjelägen. Friläggandet av den gamla hamnen för bebyggelse av bostadshus kanske aldrig blir verklighet. Då har vi både en gammal och en ny hamn. Samtidigt med detta jagar man på för att få en ringväg som skall vara anpassad till hamnen.

Vilken dålig stil när man försöker vilseleda sina väljare.

Nilla Olsson
Ivar Ek
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons