Annons
Insändare

Copenhagen-Malmö-Helsingborg Port?

Enligt hemsidan för Copenhagen/Malmö-Port har ett letter of intent, en avsiktsförklaring, skrivits om att gå ihop med Helsingborgs hamn. Det kan bli något att bita i för Trelleborg.
Insändare • Publicerad 8 juni 2012
Foto: 

Siffrorna om godsmängder är tagna från Sjöfartsverkets hemsida och omsättningarna tagna från www.allabolag.se

Tar man sig igen en titt på redovisade siffror, så ser det inte ljust ut för Trelleborg. Börjar man med godsmängden så har den sammanslagna hamnen Copenhagen/Malmö/Helsingborg totalt 16,4 miljoner ton avgiftsbelagt gods enligt Sjöfartsverkets siffror, medan Trelleborg har under motsvarande tid, 2010, 10,8 miljoner ton. Det motsvarar ca 65,9 procent av den sammanslagna hamnens siffror. Inte dåligt i sig.

Annons

Men, men. Jämför man de omsättningsmässiga siffrorna, så är bilden helt annan. Då har den sammanslagna hamnen 1,04 miljarder i omsättning. Där når inte Trelleborg högre än till 205 miljoner, som motsvarar ynka 19,7 procent av den sammanslagna storhamnens omsättning. Det vill säga Trelleborg har 65 procent av godsmängden, men endast dryga 19 procent av motsvarande omsättning.

Totala skulder har den sammanslagna hamnen på 213,451 miljoner, som är 36 procent av Trelleborgs skulder. Tar vi sedan ytterligare förhållande omsättning/skulder så är omsättningen 486,7 procent av skulderna i den sammanslagna storhamnen. Förhållandet omsättning/skuldsättning är för Trelleborg endast 34,7 procent!

Vid kommentar på radio var kommunalrådet Ulf Bingsgård inte ett dugg bekymrad över situationen! Med en sådan ledare behöver Trelleborg inga dåliga ekonomiska resultat.

Då man jämför tillgängliga ekonomiska tal, är Trelleborgs hamn en ekonomisk katastrof med en jätteskuldbörda och låg omsättning i förhållande till godsmängden.

Det är dags att sluta kasta sten och pengar i sjön. Stäng hamnen, ta smällen nu och rädda våra barns framtid!

Genom att göra om hamnen till ett havsbad med pooler med havsvatten, vattenland, fiskehamn, badplats, restauranger, småbåts- och fiskehamn kan trelleborgarna få det mycket roligare, sannolikt med ett bättre ekonomiskt resultat. Då man ändå håller på, köp ut de kemiska industrierna, sanera och bygg bostäder där. Bostäder utan 40 färjeavgångar och -ankomster per dygn kan bara bli maffiga.

Stäng hamnen, stäng hamnen nu!

INTERNAL INTERNAL
Tom Nyström
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons