Annons
Insändare

Bygg hamninfarten i tunnel – österifrån

Vårt Söderslätt/ Söderslättspartiet har länge hävdat att en infart till Trelleborgs hamn ska komma in västerifrån och har då kommit med förslaget att den ska sänkas ner i en tunnel eller ett ”tråg med tak” alternativt gå rakt genom stan som tidigare, medan kommunen ”styret” och hamnkonsortiet vill ha in trafiken till hamnen österifrån.
Trelleborg • Publicerad 9 augusti 2022
Detta är en insändare i Trelleborgs Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Hans Bengtsson har ett eget förslag om hur hamntrafiken ska ledas.
Hans Bengtsson har ett eget förslag om hur hamntrafiken ska ledas.Foto: Sara Johari

En bra kompromiss som borde tillfredsställa båda parter borde i så fall vara att bygga en nedsänkt ”tråg med tak”-tunnel som infart österifrån. Alltså: Slå ihop båda förslagen, hamninfart österifrån och övertäckt vägbana ”tråg med tak” och få en lösning som borde tilltala alla. Den är dessutom betydligt kortare och bara ca en tredjedel så lång som VS/SÖS föreslagna tunnelbygge och därmed mycket billigare att finansiera.

De boende i hela Trelleborg skulle kunna få bort trafiken på Travemündeallén och få direkt tillgång till havet. Hela Trelleborg skulle slippa buller och störningar från hamntrafiken och väg 9 skulle kunna få bli mer typen av en ”lokalgata”, modell Ystad.

Annons

Vårt Söderslätt/Söderslättspartiet (VS/SÖS) skriver på sin hemsida att ” ….En nedsänkt vägbana med överbyggnad. En lösning som byggs på flera håll i Sverige. Då varken syns eller hörs lastbilarna. Det kan finansieras med en trafikavgift (vägtull). Det räcker att låta lastbilarna betala någon hundralapp vardera. Vägtull tillämpas inte i Sverige för allmänt vägnät och kan inte tillämpas på styrets förslag på östlig hamninfart. Men för broar och tunnlar är staten alltmer intresserad att godkänna projekt. Det har redan gjorts i andra städer så Trelleborg kan stå på tur för en modern tunnellösning…” (Hämtat från Hamngruppen i Trelleborg, undertecknat av Axel Bengtsson och Christian Ottergren, ledande i VS/SÖS) Längre ner står: 2020-12-24 ”Kostnaden kommer att bli högst rimlig” och ”Vad gäller avgaser så finns i Stockholm rening på ventilationsluften från tunnlarna.” (Undertecknat Christian Ottergren, Söderslättspartiet, sakkunnig infrastruktur)

Argumenten mot en östlig hamninfart består mestadels i att hamntrafiken skulle förstöra miljön för de boende på öster med buller och avgaser; ”förstöra hela öster”. Bygger man bort detta dominerande argumentet mot en östlig hamninfart på detta sättet kan jag inte se att några starka synpunkter emot förslaget. En lösning som dessutom enligt ovan kan avgiftsfinansieras av hamntrafiken och alltså inte kostar Trelleborgarna en krona.

Det skulle förvandla stan från det föraktliga ”Trelle-hulla” till ”Sjöstaden Trelleborg,” som då skulle vara en attraktiv och inbjudande plats att bo på och vara stolt över.

Trafikverkets förslag, en 57 meter bred ”boulevard” som effektivt skärmar av stan mot havet, medför att Sjöstaden troligen inte blir av. Intresset för bostäderna skulle svalna betydligt med en fyrfilig motorväg rakt genom stan.

En nedsänkt vägbana med tak västerifrån kommer med största sannolikhet inte heller att bli av eftersom det redan finns en lösning för hamntrafiken. Bygget blir dessutom en logistisk mardröm med trafiken till och från färjorna som måste hanteras, samtidigt som vägen byggs.

En nybyggd infart österifrån kan däremot byggas på det sätt VS/SÖS föreslår utan ovanstående problem. Trafiken kan ledas i befintliga trafikleder fram till dess att östra hamninfarten, logistikcentrat som planeras på öster och den redan beslutade ringvägen är klar. På detta sättet får vi ut hamntrafiken från stan snabbt, enkelt, logiskt och förnuftigt.

Hans Bengtsson

Annons
Annons
Annons
Annons