Annons
Insändare

"Börja rulla nu"

Mina tankar kan inte släppa fenomenet att det inte går någon persontrafik till Trelleborg på det elektrifierade spåret. Den enda trafik av detta slag som finns är nattåget Lund-Berlin och omvänt. Det går som bekant igenom Trelleborg men passagerare kan inte stiga av och på här. Vi trelleborgare måste ta oss till Malmö eller Lund för att komma med tåget.
Insändare • Publicerad 31 mars 2010

Nu har jag besökt tågstationen Malmö-Persborg. Detta är Malmös motsvarighet till Berlins Hauptbahnhof på sträckan Lund-Berlin. När jag frågade biljettförsäljaren på Trelleborg Övre hur man kommer till Malmö-Persborg såg han helt oförstående ut. Var ligger det? Här säljer vi biljetter till Malmö C eller Södervärn sen får man åka i Malmös bussystem. Hur det går till var en annan fråga? Men varför inte hoppa på tåget i Lund. Från Övre i Trelleborg kan man åka till Lund C. Det blir nog enklast.

Malmö-Persborg ser ut som en enkel spårvägshållplats. Det finns tidtabell uppsatt och en biljettautomat. Man kan köpa biljetter till bland annat Ystad, Simrishamn, Köpenhamn och Malmö C men inte till Berlin eller Trelleborg. Det förekommer ett enkelt regnskydd som väntsal. Det är här vi trelleborgare skall äntra tåget för att komma via Trelleborg till Berlin. Vi som äger hamnen där tåget lastas ombord på färjan. Snacka om kuvade aktieägare!

Annons

En sådan station går hur lätt som helst att inrätta på spåret i Trelleborg strax innan det försvinner innanför Järnridån som skiljer Trelleborgs stad och dess hamn. Det svåraste är nog att få stopp på tåget för på och avstigning.

Annars ligger ju den gamla centralstationen precis rätt. Den behöver bara en enkel uppsnyggning och en återläggning av den bit spår som rivits upp.

Man kan också tänka sig att persontågstrafiken samarbetar med färjeoperatören. Precis som Kungliga Postverket har lagt ut sitt arbete på ICA/Coop och diverse bensinstationer så kan kanske Kungliga Järnverksstyrelsen förmå Scandline att slussa passagerare till och från en Pågatågstrafik som börjar och slutar nere vid Sassnitzfärjan.

Det var på 1960-talet, som den allmänna uppfattningen blev att trafik skulle gå från järnväg till landsväg. Bilismen skulle ta över. Det var början till slutet för persontågstrafiken till Trelleborg. Spår revs upp. Numera börjar vi tycka tvärtom. Man kommer från Trelleborg till Lund på halva tiden om man åker tåg i stället för buss. Tåg är dessutom ett mycket säkrare färdmedel.

Det sista, ännu ej upprivna spåret till Trelleborg, används inte särskilt mycket läser jag i Trelleborgs Allehanda. Sedan bron till Danmark kom till går den större delen av tysklandstrafiken över bron.

Så vad väntar vi på?

Tågen till Trelleborg kunde ju som omväxling döpas till Tösatåg, som en komplimang till alla duktiga kvinnor i Trelleborg. Det är säkert mycket trevligare att resa med ett Tösatåg än ett Pågatåg. Det kunde ju också vara ett sätt att rikta uppmärksamheten på Trelleborg!

Martin Strandberg
Bengt Stahre
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons