Annons
Insändare

Bitter eftersmak efter fartygsolyckan

Insändare • Publicerad 7 november 2006

Jag hörde i radion att Sjöfartsverket hävdar att man med den nya helikopterorganisationen har bättre beredskap än med deras gamla. Nåväl antingen blandar man äpplen med morötter eller så förvanskar de medvetet sanningen.

De säger att man nu har 15 minuters beredskap mot att det var en timme förut. Det är inte sant. På dagtid och många kvällar till runt klockan 22 hade man även tidigare (utan extra kostnad) 15 minuters beredskap. Vissa beredskapsställen hade 45 minuters även inom tidigare organisation (militär) och man kom ofta upp i luften (om det var flygbart) inom 35– 45 minuter trots att vi talar om inställelse-tid.

Annons

Vidare kunde man förhandlat fram ett avtal med Försvarsmakten om dygnetruntberedskap med 15 minuters beredskap, sådant finns i Norge och Danmark.

Visst var vissa högre militära chefer mot detta och det sänkte kanske idéen. Samt skall vi inte glömma att samtliga politiska partier varit totalt ointresserade av att det blir avsevärt mycket dyrare att köpa samma tjänst en gång till Det vill säga att skrota den militära helikopterräddningstjänsten (men behålla besättningar och köpa nya och fina helikoptrar) och bygga upp samma kompetens (med nya besättningar och nyinköpta helikoptrar).

Betänk också hur många år det tar att arbeta upp en erfarenhetsbank på trettio som försvaret hade. Visst är Sverige fantastiskt.

Dessutom kan jag berätta för Sjöräddningen att om man nu på dessa mindre helikoptrar hänger på extratankar för att få upp uthållighet eller räckvidd så innebär det att man kan rädda avsevärt färre. Vad gäller snabbhet som de också talade om så är sikorskyn inte så värst mycket snabbare än super puman och inte alls jämfört med de nya helikoptrar som försvaret nu anskaffar.

Vidare nämner Sjöfartsverket automathoovring som något revolutionerande med sikorskyn detta fanns på super puman och var näppeligen nödvändigt på Vertolen med dess vinschplacering.

Kurt Fido Johansson ett antal år i militär räddningshelikopter

SAXO
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons