Annons
Insändare

Biltrafik eller tågtrafik? Den allmänna åsikten styr

Då, när jag nyss flyttat tillbaka till Trelleborg, skrev jag och berättade om min förundran över att det inte gick att åka tåg till Trelleborg och min förundran över att motorvägsbygget söderut stannade på en åker utanför Vellinge.
Insändare • Publicerad 22 augusti 2011

Jag lovade att som fritidsprojekt försöka reda ut hur beslutsfattarna tänkte. En smula provokativt skrev jag: Motorvägsbygget stannade mitt ute på Söderslätt. Därifrån leder en gammal kostig till Sveriges näst största hamn. Vad hände? Var det pengarna som tog slut eller var det tankeförmågan hos våra beslutsfattare som tog slut i Vellinge?

Häromdagen blev jag hejdad av en dam på Algatan som ville veta hur det gick med mitt fritidsprojekt.

Annons

Här kommer mina funderingar: Att motorvägsbygget stannade i Vellinge berodde nog inte pengabrist. Det var snarare tankeförmågan som tog slut. Man förmådde inte räkna ut att Trelleborgs hamn skulle växa sig stor. Att persontågtrafiken till Trelleborg skulle läggas ner. Att gods till Trelleborgs hamn mer och mer skulle ske med lastbil i stället för med tåg.

På femtiotalet och många år framåt etablerades uppfattningen att bilismen var framtiden. Man ville dessutom gärna höja skatteintäkterna på Näset. Tågresenärer till sommarstugan betalade ingen kommunalskatt på Näset. Man slog två flugor i samma smäll när man rev upp järnvägen och byggde landsväg på banvallen i stället. Dels fick man trafiken ut ur centrala delar dessutom attraherade man permanentboende högskattebetalare som körde egen bil. Det blev "inne" att bo på Näset. Detta område blev en förstad till Malmö men även till Trelleborg. Det var inte SJ, har jag fått veta, som drev på spårupprivningen. Det var lokala politiker. De som normalt brukade protestera när SJ ville riva upp och lägga ner.

Alla spåren till Trelleborg revs inte upp, ett blev kvar för gods och personbefordran. Detta ledde till att landvägstrafiken Vellinge–Trelleborg bedömdes mindre väsentlig. Det var nog också meningen att godset skulle stanna i Malmö för omlastning på fartyg i Malmö hamn

Bilismen fick sig en knäck på 1970-talet. Det var då vi drabbades av oljekris 1973 och 1976. Jag kommer svagt ihåg att vi råkade ut för bensinransonering. 1973 jobbade jag som chef för ett väveri i Dalarna. Firman hade egen bensintank för firmabilarna. Den rymde 23 000 liter och jag kommer ihåg att jag förutsåg vad som skulle ske. Jag ordinerade fyllning av tanken då priset fortfarande låg på en krona litern. Efter några månader hade priset ökat till tre kronor per liter.

 Långt efter 1970-talet har järnväg fått en viss renässans trots att bensinen flödar som aldrig förr. Numera talar man om Pågatåg i Skåne. Sådana förekommer lite här och var bland kommuner som inte hann riva upp sina spår. De skall till och med komma till Trelleborg 2015. 

 Den allmänna uppfattningen styr oss och våra beslutsfattare. Det är därför det blir som det blir.

Nilla Andersson
Bengt Stahre


Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons