Annons
Insändare

Bensinbeskattningen blev en stor besvikelse

Insändare • Publicerad 18 oktober 2006

Alliansregeringen tänker tydligen fortsätta den rödgröna straffbeskattningen av bilhushållen. Talet om att satsa allt för att få fler i arbete klingar falskt när man samtidigt motarbetar rörligheten på arbetsmarknaden.

I ett utpräglat glesbygdsland som Sverige är den rent fysiska rörligheten grundläggande för att få folk i arbete.

Annons

Skyhöga skatter på persontransporter är därför direkt utvecklingshämmande. Både bensin- och dieselbeskattningen måste kraftigt sänkas i Sverige.

I budget och regeringsförklaring finns inte skymten av några skattelättnader för bilisterna. Tvärtom införs bland annat en straffskatt på trafikförsäkringar som kommer skapa stora problem för många hushåll och hantverkare.

Alliansregeringen flaggar för att öppna dammluckorna för nya lokala och regionala tullar och specialavgifter. Detta trots att bilisterna betalar över 70 miljarder mer i specialskatter än vad som går till vägbyggen och underhåll.

Reseavdragen kommer att urholkas.

Detta är ingen politik för att öka rörligheten på arbetsmarknaden. Alliansregeringen måste tänka om när det gäller svenskarnas möjlighet att röra sig. 80 procent av alla resor sker med personbilar. Får vanligt folk inte råd att använda bilen blir det inga nya jobb utan stagnation och tillbakagång i stället.

Snabbaste sättet att få fart på näringslivet och få fler människor i arbete är att kraftigt sänka bensin- och dieselskatten. Gör det nu!

Kenneth Winsborg

bensinskatteuppror.se

SAXO
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons