Annons
Insändare

Beklagansvärt att jordbruket endast nämns med enstaka rader

Angående samrådsredogörelsen för fördjupad översiktsplan för Trelleborgs stad.
Insändare • Publicerad 13 mars 2014
Samrådsredogörelsen saknar information om jordbrukets villkor inom kommunen, skriver Sven Svensson i sitt inlägg om den fördjupade översiktsplanen.
Samrådsredogörelsen saknar information om jordbrukets villkor inom kommunen, skriver Sven Svensson i sitt inlägg om den fördjupade översiktsplanen.Foto: Foto: Tomas Nyberg

Undertecknad har studerat Trelleborgs kommuns samrådsredogörelse.

Samrådsredogörelsen saknar information om jordbrukets villkor inom kommunen. Stor del av jordbruksmarken inom kommunen finns inom klass 8 –10. Med anledning av detta är det beklagansvärt att jordbruket endast nämns med endast några enstaka rader på sidan 5.

Annons

Det när positivt att en del av utbyggnadsområden på jordbruksmark tas bort eller senarelägges till efter planeringsperioden.

Undertecknad instämmer i länsstyrelsens yttrande att Trelleborgs kommun inte har något behov av den planerade ringvägen runt Trelleborgs stad. Ringvägen löser inte några problem på den hårt trafikerade Hedvägen. Stor del av problemet är löst med den byggda infarten från Maglarpsrondellen på väg E 6 norr om Sjöviksområdet fram till väg 108.

Denna väg måste snarast förlängas från väg 108 söder om järnvägen fram till rondellen vid före detta Svensk Bilprovning. Denna nuvarande ringväg med förlängning österut är på behörigt avstånd från stadskärna så att trafikanterna kommer att välja denna väg. Finns det en väg betydligt längre ut på landsbygden trafikerar bilisterna inte denna nya ringväg för den ligger för långt ut från stadskärna och handelscentrum. Risken är också överhängande att de trafikanterna som kommer ut på den nya planerade ringvägen inte kör tillbaka till Trelleborg för att handla. Stor del av handeln kommer då att ske på köpcentrum i Malmö exempelvis Svågertorp, Bernstorp, Mobilia med flera. Trots allt är det inte mer än cirka 15 minuters bilfärd till dessa köpcentrum. Detta leder till ytterligare försvagning av affärernas kundunderlag i Trelleborg.

Skulle en ny ringväg byggas blir det betydande problem för ett rationellt jordbruk. Fastigheter kommer att lösas in av kommunen för att splittras av vägen. Många fält delas, fastigheter splittras. Arbetstillfällen kommer att förändras och försvinna.

Samtidigt vill jag påpeka att väg 108 upp till väg E 65 i Svedala behöver förbättras betydligt. Det finns ingen naturlig förklaring att befolkningen inom de östra delarna av Trelleborg ut till Böste, Smygehamn med mera skall behöva trafikera vägarna runt Trelleborg för att komma ut till väg E 6. Flaskhalsen på E 6 finns fortfarande kvar genom sammanstötningen med väg 100 från Höllviken samt ringvägen runt Malmö. Det finns också i Vellinge kommuns planer att Höllviken, Skanör och Falsterbo skall få fler åretruntbostäder. Detta medför ännu större trafikstörningar där väg E 6 går samman med väg 100 från Höllviken med mera.

Trafikerar bilisterna från de östra delarna väg 108 mot E 65 eller fortsätter mot Lund avlastas väg E 6 betydligt samtidigt som Trelleborg har två infarter samt två utfarter. Detta underlättar räddningsinsatser vid eventuella olyckor eller oväder.

Miljömässigt borde det vara en fördel att sprida trafiken så tidigt som möjligt på olika vägar. Jämför detta med att sammanföra all trafik till E 6 norr om Skegrie. Trafikanterna från de östra stadsdelarna sparar upp till 20 km per dag på sina arbetsresor då de kan trafikera en förbättrad väg 108 jämfört med att trängas på väg E 6.

De fastighetsägare som finns vid nuvarande sträckning på E 6 har köpt fastigheterna med nuvarande trafik. Samtidigt bör de vara medvetna om risken att trafiken längs en Europaväg ökar årligen. Detta har fastighetsköparna varit medvetna om när priset har presenterats på fastigheten.

Med ovanstående synpunkter är det bättra att trafiken fortsätter flyta där den har gjort det tidigare. Motsatsen är att andra fastighetsägare får trafiken in på sina fastigheter.

Med anledning av ovanstående föreslås följande:

Annons

- Ringvägen runt Trelleborg avskrivs från planerna, enligt länsstyrelsens yttrande.

Nya vägen från väg E 6 till väg 108 vid Västervång förlänges mot öster söder om järnvägen. Denna väg ansluts till trafikplatsen vid före detta bilprovningen.

- Vägen till hamnen förbättras på nuvarande sträckning.

- Kommunen prioriterar jordbruksmarkens bevarande vid utbyggnader. Enligt länsstyrelsens yttrande.

Nilla Olsson
Sven Svensson, Ö. Värlinge
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons