Annons
Insändare

Bättre service på andra sidan Atlanten

Hemkommen efter några veckors resande i USA där vi åkte buss, tåg och tunnelbanna, försökte vi köpa enkel biljett på Kastrup till Trelleborg den 28 juni.
Insändare • Publicerad 8 augusti 2011

Jag hade Jojokortet med 50 kr på, men minsta belopp att ladda för är 200 kr. Det resulterar i att man får betala 200 kr för resan till Trelleborg. Tanken slog mig att Skånetrafiken i alla fall bör sänka sitt minsta belopp till 100 kr.

Efter ett redan från början försenat tåg med givarfel och väntan på grön signal kom vi till Hyllie. Om vi redan var smått besvikna efter tidsspillet var det ingenting jämfört med vad som skulle komma. Där stod vi på Hyllie och fick se vår buss 346 försvinna från tavlan. Vi tänkte för en stund: bara 30 minuter tills nästa går, det är ju inte så farligt. Men bussen dök upp 15 minuter efter, vi klev på och lämnade fram våra biljetter och fick veta av chauffören att biljetterna gått ut. Han pekade på en tid, där det stod köpt och tiden, alltså 50 minuter innan vi klev på bussen. Chauffören hävdade att vi inte var berättigade till bussresan hem, och skulle kliva av. Vi trodde att detta var ett skämt, men det var det inte. Vi grep mer eller mindre efter halmstrå och när vi sa att bussen som skulle komma 14.04 aldrig dök upp, reste sig mannen (ja jag vill inte nämna honom som chaufför) upp och snäste: det är jag som kör 14.04 bussen men jag är sen! Men hallå Skånetrafiken, det är väl inte resenärens fel att biljetten gått ut, om det nu hade varit så, vilket den inte ens var. En andra gång påpekade jag att biljetterna var köpta på klockslaget där det står köpt och inte att det är tiden då biljetterna gått ut.

Annons

Nu kommer det helt otroliga, mannen gestikulerar och skriker att jag och min kvinnliga bekant är hotfulla. Vi själva upplever det som om vi skulle behöva freda oss för våra liv. Till vår räddning påpekar en annan resenär att vi har rätt, vilket efter lite mer snäsande från mannen vid ratten, slutar med att vi får åka med till Trelleborg. Efter skräckresan kände jag mig helt enkelt lurad. Det är helt ofattbart hur era chaufförer beter sig, och helt saknar social kompetens. Dessutom betalade vi det dubbla priset för resan. Tankarna far till andra sidan Atlanten, där var vi alltid välinformerade innan och under resan, trevligt bemötta av oerhört serviceminded personal och inga förseningar fanns. Det är inte Skånetrafikens signum direkt, ni saknar allt detta. Vi är bara några av många man kunnat läsa om den senaste tiden som råkat ut för er och era "chaufförer". Snälla gör om och gör rätt Skånetrafiken!

Det finns tyvärr inget konkurrerande bolag att välja!

Svar direkt: Jag får beklaga att slutet på er USA-resa blev så tråkig. Som ni beskriver förarens agerande är detta inte acceptabelt. Vi kommer att kontakta Arriva som kör linje 346, för utredning. Detta beteende är något som vi sällan har på linjerna till Trelleborg. Varje vår och höst genomför Skånetrafiken kundundersökningar, och i dessa får förarna i Trelleborg bra betyg. När det gäller JoJo-kortet kostar resan inte 200 kr. Beloppet som resan kostar dras från kortet, med upp till 20 % rabatt. Resterande pengar finns alltså kvar på kortet. Jag beklagar ännu en gång det inträffade, och hoppas på att detta inte händer igen. Vi gör alltid vårt bästa för att kunderna ska bli nöjda! Med vänlig hälsning

Mats Ohlsson

Trafikområdeschef Skånetrafiken

Nilla Andersson
M & H
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons