Annons
Insändare

Att byta skola är ofta en ren chansning

Jag läser i Trelleborgs Allehanda (den 6 februari), att elever – eller väl egentligen föräldrar – väljer bort Skegrie skola och flyttar till närliggande, kommunala eller privata skolor.
Publicerad 17 februari 2021
Detta är en insändare i Trelleborgs Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
En elev – med sunda föräldrar och som låter pedagogerna vara de självklara ledarna i klassrummet – trivs oftast bra på en skola och vill absolut inte byta, menar Sigge Hansson.
En elev – med sunda föräldrar och som låter pedagogerna vara de självklara ledarna i klassrummet – trivs oftast bra på en skola och vill absolut inte byta, menar Sigge Hansson.Foto: Jessica Gow/TT

I sammanhanget – jag har all rätt att ”tycka till” och jag har varit verksam som lärare i 46 år och så här blir mitt motinlägg, gällande alltså ”att flytta elever från Skegrie skola”:

En elev – med sunda föräldrar och som låter pedagogerna vara de självklara ledarna i klassrummet – trivs oftast bra på en skola och vill absolut inte byta, medan klasskamraten – med föräldrar som hela tiden försöker hitta fel hos pedagoger, skolledare och egentligen på hela skolenheten som sådan – trivs men tvingas till sist ge upp inför föräldrarnas tyckande och ”vill” därför byta skola.

Annons

Att byta skola och tro att ”gräset är grönare” – det är oftast en ren chansning och som bara måste ”gå hem”.

Vad gör föräldrar … om inte eleven trivs där heller eller saknar kompisar? Byter man då skola igen – och igen – och igen…?

Jag har alltså varit verksam som lärare i över 40 år och det där med att tro, att byte av skola ska ändra på allt och ”göra allt bra” – det är verkligen överreklamerat och jag var på en skola, där en elev kom till en klass – efter att ha ”provat på” den kommunens samtliga skolor…

Kunde det i det fallet verkligen vara fel på alla skolor, eller var låg egentligen felet…?

Väldigt, väldigt ofta handlar ett önskemål om skolbyte om svaga föräldrar. Föräldrar som tror att deras ”engagemang” gagnar det egna barnet/den egna eleven men som i stället kör hela situationen i botten, så ett byte till sist är ”enda utvägen”.

Den typen av ”föräldraengagemang” – det kan i förlängningen tyvärr leda till ett annat problem – att lärare plötsligt lämnar en skola på bred front.

”Väldigt, väldigt ofta handlar ett önskemål om skolbyte om svaga föräldrar.”
Sigge Hansson

Till sist kan det nämligen bli totalt ohållbart, när föräldrar hela tiden lägger sig i det mesta och där varken pedagoger eller skolledning får den självklara ro som krävs för att en skola ska kunna fungera bra.

Där föräldrar alltså är långt mer ute efter att hitta fel och brister än att supporta.

Jag är även lagom insatt där och har själv jobbat i vitt skilda, skånska kommuner och om jag säger som så – i någon kommun kan eleverna kräva mest av ”oss” som lärare och i den andra kan det vara föräldrarna…

Här får var och en själv räkna ut vilken problem-del i lärarjobbet i alla fall jag föredrar…

Annons

Oavsett vad jag ”vet” och tycker – jag, önskar, så klart, att alla elever får ha det bra i skolan och…att alla ”duktiga” föräldrar som tror sig ”veta” det bästa i en klassrums- eller skolsituation, för man har ju själv varit elev en gång” – håller ”fingrarna” borta!

Sigge Hansson, legitimerad lärare, med 46 års erfarenhet

Annons
Annons
Annons
Annons