GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Att bygga tråg eller tunnlar är ofantligt dyrt!

Kan inte låta bli att kommentera debattinlägget från Christian Ottergren (SÖS), sakkunnig infrastruktur, (den 8 december).
Publicerad 22 december 2020
Detta är en insändare i Trelleborgs Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Skribenten har räknat på kostnaderna för en västlig hamninfart genom en tunnel.
Skribenten har räknat på kostnaderna för en västlig hamninfart genom en tunnel.Foto: Henrik Holmberg / TT

Det är helt ok att ha olika uppfattningar om var lastbilar och personbilar till färjorna skall köra. Via en västlig eller östlig nerfart.

Men det skulle vara "klädsamt" att man från SÖS var lite mer proffsiga och inte hela tiden bara informerade läsarna om hur mycket alternativet med ringväg, konsultarvoden, inlösen av fastigheter, med mera till den östliga nerfarten kostar. Trelleborgs Allehandas läsare är värda att även få information om vilka kostnaderna för ert västliga tråg och tunnelalternativ är. Detta har ju ni totalt glömt!

Därför har jag tagit mig friheten att ta fram kostnaderna för en västlig infart via tråg och tunnel (enligt er skiss i artikeln).

Att bygga tråg eller tunnlar är ofantligt dyrt! För 1 miljard kronor får man 1 kilometer tunnel. Vägsträckan från Albäck till nya hamnen är cirka 6 kilometer.

Då blir kostnaden för ert (SÖS) förslag cirka 6 miljarder. Kostnaderna som här redovisas kommer från Ny Teknik 2011-12-30 Lars Anders Karlberg www.nyteknik.se. Det är statliga Svevias tidning "På Väg" som tagit hjälp av branschexperter och tillgänglig statistik för att räkna fram hur långt man kommer på en miljard!

”Trelleborgs Allehandas läsare är värda att även få information om vilka kostnaderna för ert västliga tråg och tunnelalternativ är.”
LBP

Eftersom denna kalkyl är snart tio år gammal får man nog lägga till 600-750 miljoner. Då kan var och en som är intresserad av vilka kostnader det här handlar om, själv bilda sig en egen uppfattning om hur och var vi skall bygga vår infrastruktur för Trelleborgs framtid.

Dessutom försvinner inte avgaserna för att man gräver ner vägbanan. De kommer att ventileras rakt upp till invånarna som redan i dag tvingas andas in dessa!

Av dessa två alternativ (östlig eller västlig) nerfart är det östliga alternativet med ringväg och nerfart det absolut billigaste cirka 750-800 miljoner och samtidigt det bästa för stora delar av Trelleborgs kommun.

I SÖS artikel finns ett förslag om att finansiera investeringarna via en vägavgift. Det kan man givetvis också göra på det billiga alternativet, en ringväg med östlig nerfart, eller hur?

LBP