GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Att ansluta ringväg med östlig hamninfart är ett stort plus

Jag har full förståelse för er som på grund av infrastrukturen påtvingas att lämna ett tryggt boende och en för er trivsam miljö.
Publicerad 4 augusti 2022
Detta är en insändare i Trelleborgs Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Min uppfattning är att de flesta trelleborgare alltid varit stolta över sin hamn. Politiskt var man alltid, över alla partigränser, fullkomligt eniga att fatta avgörande positiva beslut i alla utbyggnadsplaner anpassade efter rederiernas och deras kunders krav, skriver Sven Lundh.
Min uppfattning är att de flesta trelleborgare alltid varit stolta över sin hamn. Politiskt var man alltid, över alla partigränser, fullkomligt eniga att fatta avgörande positiva beslut i alla utbyggnadsplaner anpassade efter rederiernas och deras kunders krav, skriver Sven Lundh.Foto: Jenny Isaksson

Det är tyvärr inte första gången stora förändringar förorsakar ändrade bostadsförhållanden för många familjer.

Som gammal trelleborgare (född 1935), österbo, uppvuxen på statsägda 2050 med sjötomt och strandrätt, upplevde jag på 1960-talet de stora satsningar kommunen gjorde på ny spårdragning av järnvägen och därefter östra infarten.

Från Snäckgränden till Kullagrundsgatan fick mångfalt fler fastigheter inlösas och rivas för dessa stora infrastruktursatsningar. Samtidigt blev några av oss av med möjligheten att komma till stranden. Även vid byggandet av östra infarten försvann cirka 20 fastigheter på norra sidan av Östra Förstadsgatan på sträckan mellan Beejis och Clementz.

Grannar samtalade och uttryckte sitt missnöje, men insåg samtidigt att förändringar trots allt var till allas framtida gagn och nytta. (Hur många österbor vill i dag avvara östra infarten?) Något eget intresse var det aldrig tal om.

Trafik föder trafik och helt naturligt behöver vår kommun en ringväg/förbifart, kan man dessutom ansluta trafiken till/från hamnen genom en östlig förbindelse är det ett stort plus.

”Trafik föder trafik och helt naturligt behöver vår kommun en ringväg/förbifart, kan man dessutom ansluta trafiken till/från hamnen genom en östlig förbindelse är det ett stort plus.”
Sven Lundh

Åren 1950-1995 var jag yrkesverksam inom hamnområdet via rederi/skeppsmäkleri/linjeagent och stuveri. Min uppfattning är att de flesta trelleborgare alltid varit stolta över sin hamn. Politiskt var man alltid, över alla partigränser, fullkomligt eniga att fatta avgörande positiva beslut i alla utbyggnadsplaner anpassade efter rederiernas och deras kunders krav. Trelleborgs hamn har både nationellt och internationellt alltid omtalats med respekt av konkurrerande hamnar.

Otaliga försök har gjorts med färjeförbindelser från Helsingborg på västkusten och Södertälje på ostkusten till Travemünde. Eftersom dessa förbindelser ej motsvarade kundernas krav på snabba godsomsättningar (just in time) tvingades de olika rederierna avsluta trafiken efter stora ekonomiska förluster.

Måndagen den 30 augusti 2021 invigde miljö- och klimatminister Per Bolund (MP) Hansa Destination, Rederi AB Gotlands trafik mellan Nynäshamn och Rostock. Bolaget erhöll 2021 39 miljoner i ekobonus – för 2022 är beloppet (hitintills) 35 miljoner.

Sven Lundh