Ännu kvarstår många frågor
Mina farhågor besannades. Svensk Handel vill göra det svårare eller omöjligt för oss konsumenter att omgående kontrollera att vi fått betala utlovade priser.
1. Svårare för att jag måste ha mobiltelefon eller smartphone för att peta fram aktuellt kvitto. Omöjligt om jag inte lämnat telefonnummer eller inloggningsuppgifter i kassan. Vill jag inte lämna ut dessa uppgifter får jag heller inget kvitto!
2. Kvitton på förbrukningsvaror behöver i regel inte sparas. Behövs ett kvitto för en produktgaranti sparar man det lämpligen inte i plånboken.
3. Håller bläcket på papperskvittot några år så håller det sannolikt längre än mobiltelefonen.
4. Om Svensk Handel misstänker att det finns giftiga ämnen i papperskvitton som är skadliga för kassapersonalen bör de omgående beordra sina medlemmar att skaffa giftfritt papper. Samtidigt bör de se till att produkter – exempelvis kläder och leksaker – med bevisat skadliga kemikalier försvinner från affärerna innan konsumenter eller personal skadas. Då först kan man tala om en insats också för miljön.