Ännu ett dåligt förslag från kommunen
Det senaste förslaget från kommunens sida – ett försök att blidka de övergripande myndigheterna – är en snävare östlig infart som i stort sett följer Västra Ringvägen fram till 108:an samt en förlängning österut norr om Knäckekärr och vidare längs järnvägen öster (eller väster?) om Fagerängen och in på riksväg 9 (invid eller vid östra rondellen) med infart till hamnen vid gamla slakteriet.
Förslaget är dåligt av följande skäl:
All den tunga lastbilstrafiken tvingas köra en stor omväg runt Trelleborg med många rondeller och vägkorsningar. Föga miljövänligt och ekonomiskt med fler transportkilometrar.
Negativa miljöeffekter i form av buller för intilliggande bostadsområden (Knäckekärr, Pilevall, Fagerängen, Österjär och Österlid). Bullervallar ger barriäreffekter i stadsbilden och begränsar endast till en del bullret. Titta på Ringvägarna runt Malmö, som skapar bullermattor långt in i bebyggelsen, trots tio meter höga bullervallar. Motsvarande miljöstörningar kommer att uppstå i nämnda bostadsområden, särskilt som att bashastigheten längs en sådan inre ringväg säkert skulle bli 60 eller 80 km/tim.
Ingen exakt teknisk utformning finns hur man skall lösa anslutningarna framför allt vid väg 9. Kustnära tunnlar är väl föga smart med hänsyn till översvämningsrisker med mera.
Det förslag som Söderslättspartiet förespråkar är mycket bättre då det berör bostadsbebyggelse i begränsad omfattning. Ett truckcenter i Västra Industriområdet skulle dessutom begränsa miljöstörningarna gentemot dagsläget.
Argumenten för en östlig infart är bland annat att exploateringsområden för hamnnära bostadsbebyggelse kan erhållas väster om hamnen. Men hur rimmar detta med målsättningen att begränsa bebyggelse på områden lägre än tre meter över havsnivån?