Ännu en anledning att bygga ringvägen med östlig nerfart
På sidan 5 framgår klart och tydligt att 2017 gjorde konsulten Sweco en utredning som visade hur havsnivåhöjningar i framtiden kan slå mot Trelleborgs stad. Vid en havsnivåhöjning på 3,85 meter så kommer staden att vara översvämmad ända upp till Hedvägen!
Det innebär att texten på första sidan skulle lyda "Hamnområdet höjs för att skydda husen i Trelleborg” (det innefattar även Sjöstaden) Eller hur? Då spelar det ingen som helst roll om man bygger Sjöstaden eller planterar potatis på hamnytan, för havsnivån kommer att stiga likväl. Eller hur?
Med andra ord har det inget med bygget av Sjöstaden att göra, man tvingas ändå att vidta åtgärder för att skydda "alla Trelleborgs invånare"!
Redan vid 2-2,5 meters höjning av havsnivån kommer stora delar av Trelleborgs kust från Albäck till Dalabadet att stå under vatten. Att då lägga pengar på den så kallade "förbättrade västra infarten" är rent ut sagt "att slänga pengarna i sjön".
Vid ett sådant scenario kommer även tågstationen i Trelleborg inklusive Strandgatan, Hamngatan och Järnvägsgatan stå under vatten. Det är ännu en anledning att bygga ringvägen med östlig nerfart.
Det är inte enbart Trelleborgs kommun som kommer att drabbas vid ett sådant scenario. Stora delar av Skanör, Falsterbo, Höllviken samt Kämpinge kommer att stå under vatten. Många av Sveriges kustkommuner kommer också tvingas till adekvata åtgärder för att hjälpa sina invånare. Det är givetvis helt okej att ta höjd för kommande havsnivåhöjningar när man planerar Sjöstaden, det visar att tjänstemännen i Trelleborgs kommun står beredda att vidta åtgärder för Trelleborgs framtid. Bra jobbat!
LBP