Alldeles för lång telefonkö
Behövde ringa om ett provsvar som var avgörande för om jag skulle gå till jobb eller inte, jag vill vara smittfri. 27/3 är dagens datum. Kom i telefonkö som nummer fyra,okej det är ju lugnt jag väntar. Gick snabbt över till: din placering i kön är nummer tre och det har nu gått 45 min. Hur kan detta vara rådgivningstelefon?
Ja, jag vet att jag kan bli uppringd men tänkte okej fyra före det går snabbt. Blev fascinerad av att det bara är så och lät då telefonen rulla på... sammanlagt 50 minuter tog det.
Vem för samtalet, är det rådgivaren eller uppringaren? Var finns rådgivarens proffsighet? Om samtalen ska vara så långa tillhör det inte en rådgivningstelefon utan ett besök på VC.
Tacksam för svar från ansvarig.
Svar direkt: Helt riktigt att 45 minuter är lång tid att vänta med könummer fyra – tycker jag med.
De sjuksköterskor som satt i telefonrådgivning den dagen kan ej bekräfta längre väntetider än cirka 20 min. Det kan vara ett tekniskt fel eller något annat.
Vi har telefontillgänglighet i fokus och har sedan några veckor tillbaka ändrat på bemanningen till att vara flera i telefon, framförallt på morgontimmarna, vilket har lett till markant kortare kötid jämfört med tidigare.
Jag kan inte utifrån den information du lämnar avgöra vilken tid du ringt på.
Kontakta mig gärna så att vi kan reda ut det hela.
Tommy Hansson
Verksamhetschef