Alla vårdanställda ser inte likadana ut
För vi är inte stöpta i samma form. Korta personer måste vika byxbenen ett antal gånger för att minimera fallrisk. De sitter inte på plats. Böjer man sig ner riskerar byxorna att spricka. Tunikan rymmer två eller knappt en person beroende på bärarens kroppsform. Man fastnar vidare lätt i allt från handtag till dörrar och lådor i köksinredningar till möblemang. Sitter man bak ratten i bilarna vi använder så har man en massa tyg framför sig som bara är i vägen under färd och man fastnar lätt med händerna i tygsjoket. Man kan inte röra sig ledigt, det stramar och knapparna öppnar sig lätt. Då gäller det att ha bra under annars blir det gratis striptease. Materialvalet är total katastrof så det gick inte att använda hela setet i sommarvärmen.
Förnedrande för oss som inte är "fotomodell-look-alike" att bära dessa plagg. Varför inte fråga de anställda först och sen köpa in med deras svar som underlag så att alla kan vara nöjda under sitt arbete utan att behöva lida bara för att plaggen inte fungerar. Vi är tvungna att använda kommunens arbetskläder Undrar om inköparna själva provat dessa kläder för i så fall hade plaggen inte blivit inköpta.
Brist på kommunikation mellan berörda parter gjorde att det i mitt tycke blev ett rejält felköp.
Elisabeth F
Svar direkt: Tack för dina synpunkter!
Valet av arbetskläder är framtaget tillsammans med representanter för medarbetarna och levereras av en av de större leverantörerna när det gäller arbetskläder. Om kläderna lätt går sönder eller annat, som kan tyda på brister i tillverkningen eller liknande, ska dessa reklameras enligt de rutiner som finns.
Det går även att måttbeställa kläder om medarbetarens behov inte finns inom det levererade sortimentet.
Kenneth Johansson
avdelningschef
socialförvaltningen