GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

”90 procent av det vi äter kan inte komma via Trelleborgs hamn”

Undertecknad har slölyssnat under vissa arbetsuppgifter på närradio Radio Trelleborg på 92.8 MHz.
Publicerad 12 januari 2022
Detta är en insändare i Trelleborgs Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Enligt Jordbruksverket är 92 procent av morötterna som äts i Sverige odlade inom landet.
Enligt Jordbruksverket är 92 procent av morötterna som äts i Sverige odlade inom landet.Foto: Johannes Höghäll Johnsson

Vid reklaminslag från Trelleborgs hamn påstås att 90 procent av det vi äter transporteras genom Trelleborgs hamn.

Nedan finns Jordbruksverkets uppgifter om Sveriges självförsörjningsgrad 2019:

Tomater: 17 procent, 
Äpple: 21 procent, 
Socker: 93 procent, 
Gurka: 46 procent, 
Potatis: 93 procent, 
Jordgubbar: 69 procent, 
Lök: 68 procent, 
Spannmål: 135 procent, 
Morötter: 92 procent, 
Ägg: 97,5 procent, 
Mejeri: 70,4 procent, 
Lamm: 30,7 procent, 
Gris: 76,7 procent, 
Nöt: 56,4 procent och 
Fågel: 71,6 procent.

Med ovanstående uppgifter är det enligt min mening omöjligt att 90 procent av det vi äter kommer genom Trelleborgs hamn.

Sven Svensson, Ö.Värlinge

Svar direkt: Vi får be Sven Svensson att lyssna en gång till. Vi säger inte att ”90 procent av det vi äter kommer genom Trelleborgs hamn” utan att ”90 procent av vad du äter och konsumerar kommer sjövägen”, vilket är en väsentlig skillnad.

Cirka 90 procent av alla varor och råvaror går via sjövägen till och från Sverige. Siffran baseras på statistik från branschorganisationen Sveriges hamnar och vi använder den siffran för att visa på sjöfartens och hamnnäringens betydelse.

Petronella Ljungh, kommunikationschef, Trelleborgs Hamn AB