GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

25 frågor om Trelleborgs hamn

Om man har en vattenläcka så stänger man av huvudkranen så att vattnet slutar läcka. Det skulle varje sund människa gjort iallafall!
Publicerad 25 maj 2022
Detta är en insändare i Trelleborgs Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Varför får det stå 300 trailers på P-platsen vid oljehamnen mindre än en halv meter från varandra?, undrar Michael Wall i sin insändare.
Varför får det stå 300 trailers på P-platsen vid oljehamnen mindre än en halv meter från varandra?, undrar Michael Wall i sin insändare.Foto: Privat

I Trelleborg kan man likna hamnens aktivitet som huvudkranen i debatten om ringvägar, evakueringsvägar, miljö, kriminalitet och allt annat som hamnen medverkar till med sin verksamhet.

Ja självklart är det en bildlig jämförelse men i Trelleborg med politikernas hjälp stänger man i första fallet inte av vattenflödet utan man satsar på att köpa in skurtrasor i stället. Vissa politiker är till och med stolta för att vattenflödet ska ökas, läs lastbilstrafiken.

Andra politiker känner sig trygga med att färgen på skurtrasorna är blå och bryr sig inte om vad de kostar eftersom hen inte ska betala dem själv.

Varför har politiker beslutat att hamnens verksamhet ska växa?

Varför ska Trelleborg vara största hamnen för rullande genomfartstrafik?

Varför ska vi med lokala skattepengar bygga infrastruktur för trafik som genereras av rederierna i Trelleborgs hamn?

Varför ska man skuldsätta varje trelleborgare i decennier och vari ligger vinsten framåt för att sponsra hamnen och dess utbyggnad infarter och dylikt?

Varför finns ingen datorsimulering med trafikflödet som det ser ut i dag och hur det kommer att se ut med 5 000 lastbilar per dygn samt en sjöstad med 8 000 nya lägenheter där förra kommunalrådet uppskattade att varje lägenhet skulle ha 2,5 bilar?

Varför har inte västra hamninfarten anpassats, som Trafikverket ville medverka till?

Varför bygger vi för skattepengar nya ramper för 100-tals miljoner för nya privata färjor?

Varför har hamnen fått hyra 50 hektar mark av kommunen för 500 kronor per år?

Varför låter man hamnen fortsatt manipulera sina siffror, ena dagen 2 000 långtradare nästa dag säger nya kommunalrådet i radio att det är 3 500 lastbilar?

Varför använder färjorna fortfarande de ”gamla” lägena när det byggts nya som är klara?

Varför betalar hamnen ingen utdelning till aktieägarna, indirekt till oss skattebetalare?

Varför finns det trafikljus på Hamngatan när de kunde ersatts med rondeller som ger mellan 20-30 procents effektivare genomfart?

Varför diskuterar ingen trafikflödet när Fehmarn Bält-tunneln är blir färdig och hur det påverkar Trelleborgs hamns flöde?

Varför får det stå 300 trailers på P-platsen vid oljehamnen mindre än en halv meter från varandra?

Varför tillåter man chaufförer laga mat på flaken med öppen låga sidan om släpet eller i flaket?

Varför kostar det bara 25 dygnet för att parkera ett trailerekipage på långtidsparkeringen ute vid oljehamnen?

Varför är inte gamla Polystyrenfabriken riven när man redan för något år sen fysiskt klippte strömkabeln vilken senare fick lagas igen?

Varför hyr man ut dessa lokaler men man kan inte hyra ut de inlösta husen ute på öster?

Varför mäter man inte luften i hamnen till exempel där polis och tullare arbetar dagligen?

Varför ska Trelleborgs hamn, det vill säga vi skattebetalare tillhandahålla stora markområden för lastbilar som inte har något med Trelleborg att göra?

”Varför kostar det bara 25 dygnet för att parkera ett trailerekipage på långtidsparkeringen ute vid oljehamnen?”
Michael Wall

Varför görs det ingen uträkning på samhällskostnaderna som hamnens verksamhet genererar utanför Trelleborgs budget?

Varför diskuteras inte att hamnen endast har cirka 130 anställda när reklamen om en ökning med 100 000 lastbilar bara gett cirka fem nya arbetstillfällen i hamnbolaget?

Varför ställer man inte frågan om det är rimligt att 100 hektar mark inte skulle kunna generera mer med annan verksamhet för Trelleborgs invånare?

Varför skriker man i dag efter en ytterligare evakueringsväg samtidigt som det bara finns en väg i dag från övernattningsparkeringen där det kan stå 300 lastbilar i vilka folk sover, eller ställt sina bilar oövervakade låsta för att gå till Maxi för att handla.

Varför reagerar inte räddningstjänsten på detta?

Jag antyder alltså här om det inte framgår att det är omöjligt att evakuera en enda lastbil om det till exempel börjar brinna i "fel" bil vid fel tidpunkt.

Michael Wall, politisk oberoende trelleborgare