2029 är Fehmarn Bält-tunneln färdigställd
Man pekar bland annat på att både Danmark och Tyskland sedan länge storsatsar på den ytterligare infrastruktur som krävs för att den 18 km långa väg- och järnvägstunneln ska kunna utnyttjas fullt ut. I Danmark byggs till exempel dubbelspår mellan Köpenhamn och Rödby. Under de närmsta tio åren lägger Danmark och Tyskland tillsammans med än 1 300 miljarder på järnväg.
I Sverige står, och har tiden stått, stilla...
Och man tycks inte ha registrerat att sedan 2015 har lastbilstrafiken över Öresundsbron ökat med 60 procent, samtidigt som antalet godsvagnar minskat i antal – 2022 var de färre än 2015.
Infrastrukturen i Sverige är grovt eftersatt med bristande järnvägsunderhåll och ett vägnät som inte hänger med i trafikutvecklingen. Bekräftas också av Trafikverkets rullande tioårsplan avseende underhåll och nybyggnad.
Skåne, den region som blir mest påverkad av den anstormande lastbilstrafiken till och från Öresundsbron, finns det anledning att av ansvariga länsstyrelse och förtroendevalda politiker på olika nivåer; kommun, region, kommun, kräva uttalat engagemang. Även media i Skåne kanske borde sätta strålkastaren på.
”Infrastrukturen i Sverige är grovt eftersatt med bristande järnvägsunderhåll och ett vägnät som inte hänger med i trafikutvecklingen.”Rune Roth, Beddingestrand
Vem minns inte snökaoset den 3 januari på E22. Den gången nöjde sig inledningsvis samtliga ansvariga med att att spela Svarte Petter om ansvarsfördelningen till dess att polis och press röt till. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB:s, utredning och kritik var inte nådig. Ingen önskar en upprepning av hur ansvariga den gången inte tog sitt ansvar, oavsett anledning.
Självklart har statliga myndigheter ett övergripande ansvar även avseende Fehmarn Bält, främst Trafikverket, som emellertid tycks lida av interna problem vilket tycks hämma handlingskraften. Men även MSB som nu kanske borde agera föregripande, och inte nöja sig med att i efterhand summera och fördela skuldbördan.
Och kan vi förvänta oss något engagemang av Trelleborgs förtroendevalda i kommun, region och riksdag?
– Eller vill man inte stöta sig med det kommunala hamnbolaget?
Rune Roth, Beddingestrand