Andra hamnar räds inte ny bro
Inte heller Rostock, Sassnitz eller Swinoujscie ser någon fara med den nya förbindelsen.
– Vi har upplevt öppnandet av Öresundsbron. Även då såg man faror men vi förlorade ingen trafik. Den har istället ökat, säger Ulrich Bauermeister, vd för Rostocks hamn.
Tommy Halén, vd för Trelleborgs hamn, är dock inte lika säker på effekterna av en bro mellan Danmark och Tyskland.
– Fehrman Belt kommer att förändra transportsystemet i det här området. I slutänden handlar det om vad en transport kommer att kosta från en destination i Sverige till en i slutdestination i Europa. Vi har gjort undersökningar som visar att från Trelleborg och något västerut är det plus-minus noll. Ska man österut är det klart lönsamt att välja färja, säger han.
Diskussionen om Fehrman Belt togs upp under en konferens som Trelleborgs hamn bjudit in till. Bron ses som en av flera utmaningar som färjetrafiken står inför. Omkring 150 personer med någon anknytning till hamnen och färjetrafiken samlades i den så kallade Ångkvarnen på Hamngatan 9. Temat för årets konferens var "Trelleborgs hamn och dess partners - utmaningar, lösningar och visioner".
– Detta ingår i vår marknadsföring. Det är en mötesplats för branschen och positivt för oss. Vi sätter Trelleborgs hamn på kartan, menar Tommy Halén.
Tidigare år har man bjudit in professorer som talat om transport och infrastruktur. I år satsade man istället på att låta företrädare för bland annat rederier och Trelleborgs samarbetshamnar svara på frågor och föra diskussioner.– De som är här är intresserade av Trelleborgs hamn och vi har fått hit riktigt högt uppsatta personer, säger Tommy Halén.
Under dagen passade man även på att visa upp en ny järnvägsvagn som ska tillverkas av Kockums i Trelleborg. Vagnen är konstruerad för att underlätta omlastningen av trailers mellan järnväg och lastbil.
– Idag går bara fem procent av alla trailers att lyftas till järnväg. Det innebär att 95 procent inte kan lyftas men med den här vagnen kan ta alla. Det behövs inte någon lyftanordning, säger Peter Linde, teknisk chef på Kockums industrier.