Annons
Nyheter

Turisterna sviker Gislövs läge

Hittar turisterna till småbåtshamnarna i Trelleborg? Både på Gilövs läge och Skåre är man överens om att hamnarna har stor potential. Men några turistmagneter är de inte idag. För att de ska bli det krävs både pengar och engagemang.
Nyheter • Publicerad 11 april 2011
Foto: 
Vad händer om man inte muddrar? Blir Gislövs småbåtshamn öde då? Det tror iallafall Anders Mohlin, ordförande i Trelleborgs båtsällskap som redan ser tendensen att sommarbesökare blir färre.
Vad händer om man inte muddrar? Blir Gislövs småbåtshamn öde då? Det tror iallafall Anders Mohlin, ordförande i Trelleborgs båtsällskap som redan ser tendensen att sommarbesökare blir färre.Foto: Tomas Nyberg

Gislövs läge är en perfekt hamn för utländska turister. Den ligger bra till för tyska seglare. Men ändå blir gästerna färre och färre. Under 2008 gästade 2 404 båtar hamnen. 2010 hade antalet sjunkit till 2 065 stycken.

Det finns flera förklaringar. Gästbåtsplatserna har blivit lite färre och hyrorna något dyrare. Kanske kan lågkonjunkturen spela in. Men Trelleborgs båtsällskaps ordförande Anders Mohlin tror att en annan förklaring är avgörande:

Annons

– Hamnen är gjord för 1900-talet. Sedan dess har båtbeståndet förändrats och båtarna är djupare idag. När fler och fler båtar går på grund väljer man andra alternativ, säger han.

Men att muddra i hamnen kostar pengar. Varje år utförs en vanlig muddring som går på mellan 1 och 1,5 miljoner kronor. Men i år stötte kommunen på problem. Att muddra en halv meter i hamnen skulle kosta hela 17 miljoner kronor.

– Det visade sig att massorna klassades som miljöfarligt avfall som inte får dumpas i havet. Istället måste de tas upp och köras till Sysav i Malmö. Då blir kostnaden en helt annan. Dessa pengar finns inte, säger Bengt Andersson på tekniska förvaltningen.

Eftersom djupet är 2,2 meter bestämde man sig för att inte muddra i år.

– Det är vad vi kan garantera vid normalt vattenstånd. Vid lågt vattenstånd kan det bli lite grundare. Men det är ju bara tillfälligt, säger Bengt Andersson.

Han är medveten om att det finns båtar som är djupare än så.

– Ja, men det är inte en sådan hamn för stora båtar. Man får väl helt enkelt anpassa sig efter djupet, säger han.

Men för Anders Mohlin finns det inget alternativ.

– Ska vi ha en hamn här i framtiden måste man muddra. Så är det bara. Man måste ta tag i detta, säger han.

Enligt en hamnutredning som gjordes av kommunen förra året bör man satsa på småbåtshamnarna. Nu blir det Utvecklingsbolaget som tar över ansvaret för frågan.

– Vi kommer att ha ett möte med Utvecklingsbolaget om detta och så hoppas vi på det bästa, säger Anders Mohlin.

Martin Strandberg
Sofia Bergström
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons