Annons
Nyheter

Varför köper någon Saab?

Saabs överlevnad handlar om ägaren, det bankrutta General Motors, och om hur många miljarder svenska skattebetalare ska gå i borgen för eller låna ut för att Koenigsegg Group AB ska kunna överta bolaget.
Nyheter • Publicerad 7 september 2009

Varför glöms Saabs försäljning och förluster bort? Varför vill en enda köpa företaget, som även efter rekonstruktionen har problem; enligt Kronofogdemyndigheten (KFM) obetalda skulder på 573 000 kronor.

Försäljningsraset är allvarligast. Enligt Bil Sweden har Saab tappat 64 procent januari – juli 2009 jämfört med samma tid 2008. I juli var raset 71 procent! Saab ligger först på femte plats; efter Volvo V 70, V 50, VW Golf, Passat och koreanska Kia Ceed, vars ökning januari – juli var 52,6 procent; i juli hela 142,7 procent.

Annons

Det måste finnas en förklaring till att ett märke ökar 142,7 procent och ett annat rasar 71 procent på samma marknad. Saabs tillbakagång lär knappast bero på att bilen skulle vara bättre?

Företagsekonomin kring Saab är ännu dunklare. Wallenbergs har förlorat miljarder kronor och GM ännu fler miljarder dollar. Ingen kan påstå att ägarna inte tagit sitt ansvar; de har varit för blåögda. En egendomlig roll har Percy Barnevik haft i GM:s styrelse 1996–2009. I femton år var han med på katastroffärden för GM och Saab utan att säga något! Tystnaden är talande.

Före detta Volvochefen Pehr Gyllenhammar säger däremot, i en stor intervju i magasinet Fokus, att Saab inte är värt att rädda; bolaget har aldrig gått med vinst. Hur kan då någon vilja köpa Saab, som nyligen undgick konkurs endast för att underleverantörer avstod fordringar på cirka åtta miljarder kronor i rekonstruktionen.

Vidare har GM lämnat bidrag i miljardklassen – ovisst hur stort. Av 27 spekulanter på Saab – om uppgiften var sann? –återstår bara Koenigsegg Group. Men den behöver lån från Europeiska Investeringsbanken (EIB) på 4,5 miljarder kronor, som regeringen liktydigt med skattebetalarna, ska skriva borgen för, plus lån av staten – skattebetalarna – på tre miljarder kronor.

Koenigsegg Group skaffar bara 700 miljoner kronor. Skattebetalarna ska alltså få äran att skriva borgen respektive låna det okända konsortiet nästan tio gånger mer än det självt satsar! Sedan undrar man hur mycket – och av vem – de ska låna till driften av det uppköpta bolaget.

Vi vet lite om familjen von Koenigsegg men nästan ingenting om övriga i gruppen; inte heller vill de visa sig. Det är för många frågetecken för att affären ska verka seriös. Föga oväntat sa statsminister Reinfeldt stopp, när von Koenigsegg gick med håven. Men Mona Sahlin var beredd att skyffla ut ett antal miljarder som hade gått rakt ner i det svarta hål som heter GM i USA.

Sven Bergquist är fristående skribent. Han har varit ledarskribent i flera liberala tidningar.

Mattias Karlsson
Sven Bergquist
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons