Annons
Nyheter

Svenska succéer i världen

En bekant läste i tidningen att det skulle spelas in en ny Wallanderfilm i Ystad.
Nyheter • Publicerad 16 april 2010

En regissör från Indiens stora filmfabrik Bollywood var på plats. Filmteamet sökte statister, som gärna skulle se ”lite indiska” ut. Väninnan drog på sig sin nyköpta stass från Goa i Indien, satte sig i bilen och var på väg att gasa från Kristianstad mot Ystad när det slog henne att det var, just det, första april.

Aprilskämtet i Ystads Allehanda var ett av de bättre i svensk press i år. Och ja, varför inte en indisk Wall­ander?

Annons

Det var ju inte länge sedan den brittiske superskådisen Kenneth Branagh åkte runt som Wallander i Ystad och var sådär lagom svensk och deppig, drack lådvin och rörde sig, med Henning Mankells ord, i ”samhällets kalla marginaler”. Och bara häromdagen stod det klart att Columbia köpt filmrättigheterna till Stieg Larssons Milleniumtrilogi. På filmdukarna kommer vi alltså snart få se Lisbeth Salander i hollywoodsk tappning.

De svenska deckarna gör onekligen succé runt om i världen. Förra året var Stieg Larsson en av världens mest sålda skönlitterära författare. Han har inte bara lagt Europa under sig, utan är också riktigt stor på den amerikanska bokmarknaden, som annars är svår att komma in på för översatta författare.

När jag besökte Asiens största bokmässa i Calcutta i Indien i februari i år hittade jag en svensk paviljong. Där fanns en engagerad skara Calcuttabor som ville sprida svensk kultur. Hela paviljongen var täckt med planscher från Milleniumfilmerna. Västbengalens främste deckarförfattare var på plats och höll ett långt tal om Stieg Larsson. När jag frågade vad det var som gjorde att Larssons böcker var så stora i Indien, böckerna fanns överallt i varenda bokhandel, var svaret att det var Larssons kritik av kapitalet som slog an.

Ja, kanske är det så. Eller vad är det som gör att dessa kriminalböcker blivit så stora? I SVT:s kulturprogram Babel diskuterades den frågan häromveckan. Babel frågade varför gamla kommunister skriver storsäljande deckare. I panelen satt Henning Mankell och Jan Guillou. Det var inte precis ödmjukhetens kväll, och något svar på frågan varför just dessa böcker säljer så bra kom inte riktigt fram.

Stieg Larsson-fenomenet rör vid andra och intressanta frågeställningar: Vad händer när stora delar av världens medelklass läser samma sak? Och hur anpassas olika böcker och tv-format i olika kulturella sammanhang? Finns det en global masskultur, och hur den ut? Håller den på att förändras i takt med att den globala maktordningen förskjuts österut?

Själv längtar jag efter den dag jag kan se Wallander och Lisbeth Salander i en Bollywood-produktion. På riktigt.

Pernilla Ståhl är frilansskribent och medarbetare på Sveriges Radio.

Mattias Karlsson
Pernilla Ståhl
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons