Annons
Nyheter

Liten FMV-chef på stor marknad

Ju mindre båt, desto större skeppare”, kunde man höra gubbar på skånska fiskelägen säga, när stormarna och vågorna gick väl höga.
Nyheter • Publicerad 16 november 2009

Något liknande känner jag när generaldirektören på FMV, Gunnar Holmgren utan industriell erfarenhet, uttrycker osäkerhet för Kockums ubåtstillverkning i Karlskrona när tyske ägaren – Thyssenkrupp verksam i 70 länder med 190 000 anställda (!) – under fem år ska flytta 200 tekniker från Malmö till Karlskrona. Han ifrågasätter om FMV kan slutföra designupphandlingen av A 26-ubåten på en miljard. Byggfasen tillkommer med medel i nästa vårproposition. Två ubåtar kostar fyra miljarder.

FMV torde sakna förutsättningar för att bedöma saken. I stället borde verket klara sina upphandlingar. Nyligen har länsrätten i Stockholm underkänt upphandlingen av pansarterrängfordon. Verket lät en order på 2,4 miljarder gå till finska Patria i ställer för till Hägglunds i Örnsköldsvik. Rätten beordrar helt enkelt FMV att göra om upphandlingen. Ska en underkänd undervisa andra?

Annons

Det är populärt, särskilt bland moderata politiker, att säga att man kan ”handla från hyllan”. Men om det nu inte står ubåtar eller bara dyrare tyska och franska båtar på hyllan? Vad gör man då?

Marknadsekonomin är överlägsen förutsatt att det finns konkurrens på jämförbara villkor. Ubåtar och stridsvagnar köps och säljs knappast som Coca Cola och kakor. Sverige har frivilligt underkastat sig en begränsning i vår utrikespolitik. Alliansfriheten sägs syfta till neutralitet i krig. Men det räcker inte att bara säga så.

Trovärdigheten bestäms av styrkan bakom; dels genom vårt försvars styrka och dels genom en försvarsindustri som kan förse detta med effektiv utrustning. Industrin kan dock inte leva enbart på försäljning till vårt eget försvar, därför måste svenska företag – för att nå skalfördelar – sälja till andra länder trots att vapenexport ogillas.

S-regeringar hade svårt att hantera dessa frågor, varför svenska intressen i försvarsindustrin såldes ut. I dag är alla utom Saab, där Wallenbergs Investor äger endast 38 procent, ägda av engelska och tyska storkoncerner. Och dessa vill ha hyfsade resultat. Kan inte Kockums bygga ubåtar till svenska försvaret lär varvet – ryggraden i Karlskrona – bli något annat.

Ska ubåtar och flygplan kunna säljas internationellt vill man först se om de säljs på hemmaplan. Villkoren är redan så hårda, att en statlig generaldirektör knappast behöver sätta käppar i hjulen. Ingen övervakning är tuffare än marknadens.

Se vad som hände med Babcock & Wilcox efter reaktorns TMI-haveri utanför Harrisburg. Företaget tappade ansiktet och marknaden dog. Detsamma drabbar Kockums om ubåtar felkonstruerats. Vad en statlig generaldirektör tycker och säger har mindre betydelse.

Mattias Karlsson
Sven Bergquist
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons