Österrikiska Lutz satsar på "mer medelhav än alphydda"
MALMÖ. Det nya varuhuset ska andas mer medelhav än alphydda, lovar Cecilia Alatalo, sortiments-ansvarig.
För tre veckor sedan flögs femtio skåningar till Wien för att besöka ett av Lutz varuhus. De var del av en större marknadsundersökning tänkt att ta reda på vad skåningarna tycker om den i Sverige hittills okända kedjan.
– De gav oss input och många bra synpunkter. Många uttryckte ”det här kändes nytt”, säger Cecilia Alatalo.
Den som väntar sig tung träinredning à la Alperna bedrar sig.
– Vårt sortiment är lite mer europeiskt kontinentalt och modernt.
Ikea är inte en konkurrent, Lutz vill se sig som ett komplement till Ikea, förklarar Cecilia Alatalo.
– Vårt sortiment är bre--da-re och vi har fler produkter. Allt från baby-artiklar till kök, säger hon.
En annan konkurrensfaktor är monteringen. Lutz ska erbjuda fler färdigskruvade möbler och lägga mer fokus på hemleveranser.
Svag krona och vikande konjunktur har inte fått Lutz att backa från etableringsplanerna.
– Nej, det går bra för oss. Dessutom kan valutaläget förändras igen. Vi hoppas attrahera många nya kunder, inte minst danskarna.
Totalt behövs 200 personer till det nya varuhuset och därför är rekryteringen redan i full gång med hjälp av arbetsförmedlingen i Malmö.
Den som vill äta något under shoppingturen kan glädjas åt att restaurangen ska finnas kvar.
Blir det bratwurst på menyn?
– Nej, inte bratwurst men förmodligen wienerschnitzel.
Vid nyår tar Lutz över Bulltoftalokalerna och sedan väntar ombyggnader. Varuhuset blir det första i Skandinavien. Kedjan har 140 butiker i Österrike, Tyskland, Tjeckien, Slovakien och Ungern.