Annons
Nyheter

Lång väntan för att få pension

Vid årsskiftet började den nya Pensionsmyndigheten sin verksamhet. Det som skulle bli en smidig serviceinrättning för landets pensionärer och pensionssparare, brottas med svåra problem.
Nyheter • Publicerad 29 april 2010
Foto: 

– Vi räcker inte till, många fler ringer än förväntat, och handläggningstiderna är alldeles för långa, säger myndighetens kommunikationschef, Sten Eriksson.

Det som hände vid årsskiftet var att den nya myndigheten tog över pensionssamtal från både försäkringskassan och PPM och kalkylerade med en sjuttonprocentig ökning.

Annons

Det var att underskatta situationen, inser man idag.

Antalet telefonärenden har fördubblats.

Det är svårt att komma fram på telefon och det blir en ond spiral: när belastningen på kundservicen ökar, blir handläggningstiderna längre.

Främst är det telefonkundtjänsten som inte fungerar som den ska.

– Vi har sextio anställda idag, men har anställt trettio personer till. Dessutom kommer handläggare också att hjälpa till med samtalen, säger Sten Eriksson.

Han säger också att vad gäller ålderspension och bostadstilläggsansökan är handläggningstiderna alldeles för långa.

– Men jag har inte hört att någon skulle bli helt utan pengar, säger han.

En komplett ansökan tar ungefär trettio dagar att behandla, fattas det någon uppgift kan tiden fördubblas.

– Vi har samma handläggningstid som försäkringskassan hade innan, men det är inte bra nog. En vecka borde man kunna få ner handläggningstiden till, det är ditåt vi strävar, säger Sten Eriksson.

Nu har myndigheten satt till alla klutar för att beta av ärendekön. Till årsskiftet hoppas Sten Eriksson att man har lyckats.

Annons

Den stora kullen fyrtiotalister går nu i pension, ungefär 120 000 personer per årskull mot normala 90 000–100 000 personer.

– Just nu och några år framöver har vi en peak, säger Sten Eriksson.

Femtiotalisterna är relativt sett få, medan sextiotalisterna är många.

Gustav Svensson
Katarina Tornborg
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons