Annons
Nyheter

Jojokort enda sättet att betala

Tänker du kliva på en buss nästa sommar och betala med klingande växelmynt? Glöm det.
Nyheter • Publicerad 10 april 2010
Foto: 

Från 1 juni 2011 är det slut med all kontant betalning på Skånetrafikens bussar.

– Då måste man förbereda sin bussresa på något sätt. Man kommer inte att kunna betala kontant när man stiger ombord, bekräftar Ulrika Mebius, presschef på Skånetrafiken.

Annons

Ett sätt att förbereda sig är att använda det så kallade jojokortet.

Men då är minsta tillåtna laddning tvåhundra kronor. Lite dyrt för en enkel Arlöv kan man tycka. I stället får man ta sig till butiken.

– Vi tittar på olika sätt att sälja enskilda resor. Man kan tänka sig remsor eller polletter. Men det finns fler möjligheter. Men då måste man gå till något av våra ombud och köpa, säger Ulrika Mebius.

Bakgrunden till kontantstoppet på Skånetrafikens bussar är ett beslut från Arbetsmiljöverket.

I slutet av förra året gällde pengastoppet stadsbussarna i Malmö sedan alltför många busschaufförer utsatts för våld och hot kring kontanthanteringen. Sedan dess kan man inte heller ladda sitt kort på bussarna.

Efter diskussioner med Skånetrafiken tog så Arbetsmiljöverket beslutet – inga kontanter, inte heller på regionbussarna, efter maj 2011.

– Vi måste rätta oss efter verkets beslut. Det är ingen pardon, säger Ulrika Mebius.

I spåren av de nya sätten att betala för enkla resor kan det bli aktuellt med en rejäl prishöjning.

– Det är något man kan räkna med. Vi har ambitionen att styra över våra vaneresenärer till andra typer av kort eller mobilbiljetter.

Hur stora prishöjningar blir det? – Jag kan inte svara på det. I Stockholm dubblade man priset. Så bor man i Malmö och ska åka någonstans är det ju dumt att hålla fast vid kontant betalning. Då är det ett kort man ska ha.

Inget spontanåkande alltså – Nej, det måste förberedas.

Gustav Svensson
Anders
Sandström
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons