"Funkar inte telefonen blir det konkurs"
MALMÖ. I vanliga fall jobbar Petra Salander, Maria Nordlund och de tre andra frisörena på Createam med att göra sina kunder snygga i håret. Men de senaste två veckorna har frisörstolarna mestadels gapat tomma. Istället har salongens ägare tillbringat fyra fem timmar om dagen i telefonkö till Glocalnet, Bredbandsbolaget och Telia.
– Väntetiden är alltid enormt lång. När man kommer fram till telefonisten förklarar man allt. Sedan blir man skickad till nästa pucko och måste börja om, suckar Petra Salander.
– Man försöker allt: man bönar och ber, man skäller ut dem. Men det verkar inte hjälpa, säger Maria Nordlund.
Deras salong ligger ett kvarter från Lilla torg och har haft samma telefonnummer i sexton år. Telefonen är livlinan till kunderna och får absolut inte krångla. Tidigare hade salongen abonnemang hos Bredbandsbolaget på bredband och ip-telefoni. Men för att minska risken för störningar valde de att teckna avtal om fast telefoni via Glocalnet.
Den första augusti, när bytet ska ske, dör telefonen. Efter många samtal får frisörerna veta att det tar 20–30 dagar utan telefon innan Glocalnet kan koppla om ledningarna till fast telefoni. Frisörerna ringer desperat runt till andra telebolag. De tecknar abonnemang hos Telia som kan skicka tekniker inom tre dagar. Men mardrömmen fortsätter. Bredbandsbolaget och Glocalnet släpper inte spärren på telefonnumret, så att Telia kan ta över. Bredbandsbolaget och Glocalnet skyller på varandra. Men vägrar att prata direkt med det andra telebolaget för att lösa problemet. Detta trots att Bredbandsbolaget och Glocalnet ingår i samma koncern – Telenor.
Glocalnet och Bredbandsbolaget skyller fördröjningen på ”ett tekniskt fel”, och bekräftar att de håller på att flytta numret till Telia.
– Vi beklagar naturligtvis att detta har skett, och arbetar så fort vi kan för att lösa problemet, skriver Marcus Adaktusson, pressansvarig för både Glocalnet och Bredbandsbolaget, i ett e-brev.
Under tiden går dagarna på frisersalongen: bokningslistorna gapar tomma. Kunder som försökt flytta sin klipptid stannar hemma. Gamla stamkunder tror att salongen har lagt ner. Och bokar tid hos någon annan frisör.
– Det här kan drabba oss under lång tid. Det ekonomiska är väl det värsta …
– … men det psykiska är rätt risigt också. Man känner sig så maktlös. Och man blir så fruktansvärt arg. Så arg, så arg, så arg, säger Petra Salander.